møde i
Dagsorden åben
Indholdsfortegnelse
2........ Meddelelser
fra Udvalgsformanden
3........ Budgetopfølgning
pr 31. maj 2013
4........ Dagtilbud
- høring om gæstefunktion i Ellebæk Børnehave
5........ Dagtilbud
- anvisningsregler for optagelse i Dagtilbud - søskendekriterier
6........ Folkeskolen
- Et fagligt løft af folkeskolen
7........ Beretning
om magtanvendelser 2012
001998-2013
001995-2013
006536-2013
Sagsfremstilling
BE/ALJ/JGJ - BU - ØK
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2013
Oprindeligt |
Korrigeret |
Forbrug |
Forventet |
Afvigelser |
|
budget 2013 |
budget 2013 |
pr. 31.05.2013 |
regnskab 2013 |
||
Folkeskolen mv. |
440.559 |
437.761 |
141.646 |
431.161 |
6.600 |
Dagpasning af børn |
335.945 |
340.509 |
141.631 |
338.209 |
2.300 |
Rådgivning |
197.944 |
205.436 |
76.998 |
197.836 |
7.600 |
Driftsudgifter i alt |
974.448 |
983.706 |
360.275 |
967.206 |
16.500 |
Heraf serviceudgifter |
973.654 |
982.976 |
359.200 |
963.176 |
19.800 |
Årets resultat 2013 inklusive
genbevillinger forventes at udgøre 16,5 mio.kr.
Driftsområde Folkeskolen
For driftsområde Folkeskolen forventes et mindreforbrug på 6,6 mio.kr.
Mindreforbruget vedrører forårets lock-out, hvor der ikke er udbetalt løn til overenskomstansat personale. Det sparede beløb udgør ialt 14,2 mio.kr. Besparelsen findes i øjeblikket på skolerne, men det forudsættes, at der sker en regulering fra hver skole til en central konto og derefter en formålsbestemt tilbageførsel til skolerne. Af de 14,2 mio.kr. er der disponeret 6,0 mio.kr til erstatningsundervisning i skoleåret 2013-2014. Heraf forventes 2,5 mio.kr genbevilliget til 2014. 0,5 mio.kr af de 6,0 mio.kr. vedrører social- og sundhedsuddannelserne og de sparede midler tilføres derfor Social - og Sundhed. Det resterende beløb på 8,2 mio.kr. er overført til disposition i Børn og Unge Udvalget. Heraf skønnes det at 50% af midlerne overføres til 2014, svarende til 4,1 mio.kr.
De decentrale enheder forventes at balancere ved årets udgang.
Driftsområde Dagtilbud
For driftsområde Dagtilbud forventes et mindreforbrug på 2,3 mio.kr.
På de centrale konti forventes et merforbrug på 4,5 mio.kr. Den børnetalsafhængige taxameterafregning skønnes at udgøre 2,7 mio.kr. mens de ikke-styrbare udgifter forventes at afvige negativt i forhold til det budgetterede med 1,8 mio.kr., hvilket giver en taxameterafregning ialt på 4,5 mio.kr.
Der forventes et mindreforbrug på de decentrale enheder på ca. 2%, svarende til 6,8 mio.kr.
Driftsområde Rådgivning
For driftsområde Rådgiving forventes et mindreforbrug på 7,6 mio.kr.
For både psykiatri og handicap børn og for udsatte børn og unge, forventes lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner og højere udgifter til de forebyggende foranstaltninger. Der er samtidigt lavere refusionsindtægter end budgetteret. Ialt udgør det forventede mindreforbrug 4,9 mio.kr.
I Projekt Familie med hjerte (FMH), er der budgetteret med et højere aktivitetsniveau end det der realiseres i år. Det betyder at der vil være finansiering til projektet i både 2014 og 2015 med ialt 2,7 mio.kr.
De decentrale enheder forventes at balancere ved årets udgang.
Generelle bemærkninger
På fagudvalgets foranledning vil der, i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 31/8, blive udarbejdet forslag til omlægning mellem driftsområderne. Forslagene vil vedrøre en historisk betinget tilbageførsel fra driftsområde Rådgivning til driftsområde Folkeskole og driftsområde Dagtilbud samt forslag til fortsat og yderligere styrkelse af det forebyggende arbejde i hele Børn og Unge.
Anlæg
Til Udvalgenes orientering er der
frigivet anlægsmidler til følgende projekter i 2013, hvor en del af
midlerne vil blive søgt videreført til 2014 (i 1000 kr.):
|
Frigivet Rådighedsbeløb |
Forventet Forbrug 2013 |
Forv. genbevilliget til 2014 |
Vinderup Børnehus |
8.733 |
7.300 |
1.433 |
Halgaard Skole |
11.845 |
7.000 |
4.845 |
Sønderlandsskolen |
9.094 |
500 |
8.594 |
I alt |
29.672 |
14.800 |
14.872 |
Øvrige frigivne midler til
anlægsprojekter forventes anvendt i år.
Til Økonomiudvalgets orientering er
der i Børn og Unge Udvalget frigivet puljemidler til følgende anlægsprojekter:
Anvendelse |
Behandlingsdato |
Bevilget beløb |
Restpulje |
Pulje til mindre anlægsopgaver |
|
|
1.746 |
Sønderlandsskolen / Døesvej |
24.01.2013 |
57 |
1.689 |
Halgaard Skole, undervisning |
24.01.2013 |
100 |
1.589 |
Borbjerg Skole, handicapfa. |
07.03.2013 |
240 |
1.349 |
Holberghaven, skimmelsvamp |
04.04.2013 |
1.007 |
342 |
Indstilling
Det instilles til Børn og Unge
udvalget at budgetopfølgningen tages til efterretning
Det indstilles til
Økonomiudvalget, at der overføres 505.000 kr. til Social- og
Sundhedsudvalget, til dækning af mistet løntilskud i forbindelse med lock-out
perioden.
048864-2012
Sagsfremstilling
BE/CES - BU
Udvalget for Børn og Unge besluttede i sit møde den 30. maj 2013, at der sendes et forslag i høring om nedlæggelse af 20 børnehavepladser i Ellebæk Børnehave med henblik på etablering af en gæstefunktion til 10 dagplejebørn fra 1. maj 2014.
Forvaltningen har udarbejdet
høringsmateriale indeholdende beskrivelse af konsekvenser for organisering,
personale , MED - struktur, tidsplan, fysiske rammer og økonomien.
Indstilling
Det indstilles at materialet
udsendes i høring, jfr. tidsplanen.
Bilag
Høringsmateriale - etablering af gæstefunktion og nedlæggelse af 20 børnehavepladser
Samarbejdsaftale - Gæstefunktioner
010488-2013
Sagsfremstilling
010488-2013
BE/CES/SLV - BU
På bagrund af emner fra dialogmøderne i januar 2013, belsuttede udvalget at drøfte "søskendekriterier - søskendes optagelse i samme institution." Sagen blev behandlet på udvalgets møde d. 4. april 2013, hvor det blev besluttet at: "Udvalget vil gerne have belyst, i hvilket omfang forældre får passet børn i flere institutioner".
Forvaltningen har i samarbejde med
de kommunale og selvejende institutioner samt dagplejen foretaget en
undersøgelse heraf. Resultatet af undersøgelsen fremgår af medsendte bilag.
Indstilling
Til drøftelse og beslutning.
Bilag
Sammendrag - søskendepasning
Specifikation pr. skoledistrikt - søskendepasning
021632-2013
Sagsfremstilling
BE/AL - BU
Der er aftalt et fagligt løft af folkeskolen i begyndelsen af juni 2013. Det betyder, at et lovudkast baseret på aftalen snarest sendes i høring med henblik på senere fremsættelse. Aftalen forventes at træde i kraft pr. 1. august 2014. Aftaleparterne er enige om, at folkeskolen efter denne aftale om at styrke det faglige niveau skal have ro til at gennemføre de nye og omfattende ændringer. Aftalepartnerne vil i videst muligt omfang sikre, at folkeskolen får en pause fra større reformer i de næste år.
Hovedelementerne i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen er:
Aftalen indebærer en længere og varieret skoledag på 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer for 4. - 6. klasse og 35 timer for 7. - 9. klasse. Undervisningen skal gives som flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning.
Aftalen giver skolerne nye muligheder for at arbejde med elevernes faglige færdigheder, læring og trivsel på mange forskellige måder. Det gælder for eksempel elevernes alsidige udvikling, læringsrelevante kompetencer, forskellige læringsstrategier, kreativitet og bevægelse. Eleverne skal møde en anden skoledag med nye rammer, som motiverer og aktiverer dem, så de lærer mere. Den længere tid i skolen skal også sikre, at eleverne er fysisk aktive, og at alle eleverne får tilbudt lektiehjælp.
Aftalen lægger op til at åbne skolen mod det omgivende samfund, herunder idræts-, kultur og foreningslivet. I udskolingen bliver der desuden flere nye muligheder for skolerne til at etablere valgfag, valgfagspakker og linjer fra 7. klassetrin. Der gives mulighed for at oprette særlige eliteklasser i idræt eller talentklasser i musik.
Forskellige medarbejdergrupper kan varetage opgaver i den længere og varierede skoledag. Lærerne har fortsat den generelle undervisningskompetence. De skal sikre, at de faglige mål bliver indfriet. På alle klassetrin kan pædagoger og andre medarbejdere inddrages i undervisningen. De kan også varetage understøttende undervisning alene med eleverne. Det bliver en ledelsesopgave at styre skoledagen, så den giver de bedste resultater for eleverne og også en fornuftig sammenhæng for medarbejderne.
Der forestår en omfattende opgave med at udvikle og omstille skolen og forholde sig til de ændrede rammer og muligheder.
At omstille og udvikle folkeskolen kræver involvering af mange interessenter
og aktører. Forvaltningen orienterer på udvalgsmødet om væsentlige emner i
aftalen og overvejelser om det videre arbejde med implementeringen.
Indstilling
Til orientering.
Bilag
Aftaletekst_07 06 13_Endelig
010580-2012
Sagsfremstilling
Beretning om magtanvendelse i 2012
I 2009 blev der oprettet et magtanvendelsesteam i Holstebro kommune.
Beslutningen omfatter alle fagforvaltninger, der i bred forstand arbejder med magtanvendelse. Dog ikke Børn og unge-udvalget, jf. Retssikkerhedslovens § 18, og det hertil knyttede sekretariat. I teamet er der således repræsentanter for demensområdet, psykiatri og handicap, folkeskoleområdet samt anbragte børn samt juridisk team.
Den centrale forankring af
magtanvendelsesopgaven skal ses som et led i sikringen af borgerens
retssikkerhed samt tillige medvirke til at opsamle, vurdere og formidle viden
og erfaring om magtanvendelsessituationer i retlig og pædagogisk
henseende.
Der afholdes 4 årlige møder, hvor der er
fokus på videndeling, ny lovgivning, indberetning af magtanvendelser,
afgørelser om magtanvendelser samt undervisning og uddannelse i forhold til
kommunens institutioner og medarbejdere.
I magtanvendelsesteamet udarbejdes en årlig
beretning over antallet af magtanvendelser, herunder værgemål i kommunen, som
hermed fremlægges til orientering jf. § 14 i bekendtgørelse om magtanvendelse
og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
§
14. Kommunalbestyrelsen
følger udviklingen i anvendelsen af magt og andre indgreb i den personlige
frihed med henblik på en vurdering af behovet for opfølgning.
Stk.
2.
Beretning forelægges årligt kommunalbestyrelsen.
Oversigten omfatter alle områder i Holstebro Kommune. Dvs. Psykiatri og
Handicap, Ældreområdet, samt Børn og Unge og herunder også børn og unge i
folkeskole og daginstitutionsregi.
Optællingen omfatter de borgere som Holstebro Kommune har handleforpligtigelsen i forhold til. Magtanvendelser i forhold til borgere, som er anbragt på en af kommunens institutioner af en anden kommune, er således ikke medtaget.
Beretningen indeholder magtanvendelser foretaget efter servicelovens kapitel om magtanvendelser i forhold til voksne, magtanvendelser efter bekendtgørelse om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet samt bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
Desuden er der medtaget magtanvendelser som vurderes at være omfattet af nødret eller nødværgebestemmelser samt for børns vedkommende begrundet i omsorgspligten.
Værgemål etableres efter værgemålsloven og kompetencen til at træffe beslutning om værgemål ligger hos Statsforvaltningen/domstolene.
Fremover vil de foregående år indgå som sammenligningsgrundlag.
Oversigten indeholder en optælling af de magtanvendelser der er givet
tilladelse til på forhånd (Tabel 1),
akut opstået behov for magtanvendelser (Tabel 2) samt antallet af
ansøgninger om etablering af værgemål (Tabel 3).
Tabel 1
MAGTANVENDELSER HVORTIL DER ER GIVET FORUDGÅENDE TILLADELSE. 2012 |
|
PSYKIATRI OG HANDICAP |
|
Alarm og plejesystemer |
1 |
Fastholdelse i hygiejnesituationer |
3 |
Beskyttelsesmidler (stofseler) |
2 |
Optagelse i særlige botilbud |
0 |
Optagelse i særlige botilbud |
1 |
I alt
psykiatri og handicap |
7 |
|
|
DEMENSOMRÅDET |
|
Alarm og plejesystemer |
0 |
Fastholdelse i hygiejnesituationer |
2 |
Beskyttelsesmidler (stofseler) |
1 |
Optagelse i særlige botilbud uden værgemål |
0 |
Optagelse i særlige botilbud |
5 |
I alt demensområdet |
8 |
Tabel 2
INDBERETTEDE AKUTTE
MAGTANVENDELSER. 2012 |
|||||
PSYKIATRI OG HANDICAP |
Samlet antal |
Lovlige |
Ulovlige |
Nødværge/ nødret |
|
Akut
magtanvendelse |
55 |
38 |
13 |
4 |
|
Granbakken |
5 |
2 |
2 |
1 |
|
Mosetoft |
3 |
3 |
0 |
0 |
|
Knudshaven |
19 |
18 |
1 |
|
|
Lillelund |
2 |
1 |
1 |
0 |
|
Fjordbo |
2 |
1 |
1 |
0 |
|
Bostedet Kellersvej |
2 |
0 |
2 |
0 |
|
Tvind |
2 |
1 |
0 |
1 |
|
Birkehøj |
3 |
2 |
1 |
0 |
|
Forsorgshjemmet Skovvang |
1 |
1 |
0 |
0 |
|
Frøjkgården |
1 |
1 |
0 |
0 |
|
WF Welschs Vej |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Hyldgården |
3 |
2 |
1 |
0 |
|
Mellemtoft |
6 |
4 |
2 |
0 |
|
Multihuset |
3 |
2 |
1 |
0 |
|
Uddannelsescenter Mariebjerg |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Skredsande |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
DEMENSOMRÅDET |
Samlet antal |
Lovlige |
Ulovlige |
Nødværge/nødret |
|
Akut
magtanvendelse |
30 |
3 |
25 |
2 |
|
Bakkebo |
9 |
0 |
7 |
2 |
|
Mellemtoft |
13 |
2 |
11 |
0 |
|
Birkehøj |
1 |
1 |
0 |
0 |
|
Vinderup Plejehjem |
7 |
0 |
7 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
BØRN OG UNGE |
Samlet antal |
Lovlige |
Ulovlige |
Nødværge/nødret |
Udenfor loven (Omsorg) |
I
alt |
151 |
98 |
22 |
31 |
|
Opholdsstedet Apollo |
6 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Opholdsstedet Casablanca |
4 |
2 |
1 |
|
1 |
Opholdsstedet Fyrtårnet |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opholdsstedet Høtbjerg |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Opholdsstedet Landlyst |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opholdsstedt Langemettegaard |
6 |
4 |
0 |
2 |
0 |
Opholdsstedet Under uret |
6 |
5 |
0 |
1 |
0 |
Opholdsstedet Jupiter |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Daginstitutionen Østervang |
34 |
19 |
6 |
5 |
4 |
Hyldgården |
55 |
41 |
2 |
9 |
3 |
Multihuset |
39 |
24 |
1 |
13 |
1 |
Uddannelsescenter Mariebjerg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Børn og Unge -
Folkeskolen |
Samlet antal |
Lovlige |
Ulovlige |
Nødværge/nødret |
Udenfor loven (Omsorg) |
I alt |
22 |
22 |
|
|
|
Storåskolen |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Storåskolens
SFH |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Dagskolen
på Tvind |
12 |
12 |
0 |
0 |
0 |
Den
Kristne Friskole |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Måbjergskolen |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Ellebækskolen |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Naur-Sir
Skole, Lyngbjerghus USFH |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Halgård
Skole |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Tabel 3
Anmodninger om værgemål 2012 |
||
|
Sundhed og Omsorg |
Psykiatri og Handicap |
Økonomisk værgemål VL § 5 |
1 |
11 |
Økonomisk værgemål –
adhoc (bestemte økonomiske forhold) |
1 |
0 |
Personligt værgemål VL § 5 |
0 |
2 |
Personligt værgemål SL §
129, stk.2 (flytning til plejebolig) VL § 5 |
5 |
1 |
Økonomisk og personligt
værgemål VL § 5 |
1 |
0 |
Samværgemål, VL § 7 |
0 |
0 |
Fratagelse af retlig
handleevne, VL § 6 |
0 |
0 |
I alt |
8 |
14 |
Indstilling
Det indstilles, at orienteringen
tages til efterretning
002000-2013
002001-2013