ARTIKEL FRA NETVÆRKSLOKOMOTIVET:

”Jeg er selv ordblind. Og indimellem synes jeg faktisk, det er ret sjovt. For nogle gange får man skrevet noget, som kan forstås på en anden – og måske endda bedre – måde. Har I også prøvet det?”

Spørgsmålet hænger et øjeblik i luften, inden børnene ved skolebordene i billedkunstlokalet på Vemb Skole griner lidt til hinanden. Nogle nikker bekræftende, og andre fortæller straks historier om deres oplevelser med at være ordblind.

Vi er listet indenfor til en kunstworkshop i forbindelse med Ordblindeugen i Holstebro, hvor ordblinde elever på mellemtrinnet og overbygningen sætter positivt fokus på ordblindheden, og sammen med billedkunstner Gudrun Hasle laver skilte og bannere med tegning og tekst. Kunstneren er selv ordblind – og det er hende, der indledte workshoppen med den afvæbnende historie.

- Jeg håber, at vi med workshoppen og fokus på ordblindhed kan være med til at nedbryde tabuet – også børnenes indre tabu. Det er svært og smertefuldt, at man ikke er som de andre. Derfor er det vigtigt at vise andre, at vi ordblinde har lige så stor ret som alle andre til at sige noget, selvom vi ikke staver ret godt, siger Gudrun Hasle, der appellerer til, at folk udviser større rummelighed i forhold til dem, der ikke staver perfekt.

- Jeg vil gerne være med til at skifte fokus fra negativt til positivt, siger hun.

Win-win

Workshoppen er blot en af flere events i under Ordblindefestivalen i Holstebro Kommune, som er blevet til i et samarbejde mellem kommunens læsekonsulent fra PPR, Netværkslokomotivet, AOF, VUC, UCH, SOSU, VIA, Mentorshoppen, Jobcenter Holstebro, LO og Holstebro Bibliotek. 

- Der har været en fantastisk opbakning til at få sat mere fokus på ordblindhed i Holstebro Kommune. Det er et stort problem i alle aldersgrupper, så en uges tema med forskellige events kan gavne på mange fronter. Lige fra den økonomiske til den sociale. Fordi vi får problemet synliggjort for politikerne, fagfolk får delt deres viden om og indsigt i området. Vi får nedbrudt tabuer, og ikke mindst giver vi børnene en fed oplevelse. Desuden kan vi hjælpe forældre og lærere til, hvordan de bliver bedre til at hjælpe børnene. Det er da win-win, siger Nina Kledal, projektleder på Ordblindeugen i Holstebro Kommune. 

Bange for at fejle

Og børnene er enige. De synes, workshoppen er en sjov idé:

- Det er da meget sjovt at være med til workshoppen, siger 13-årige Andreas Wedderkopp, der går i 6. klasse.

- Og vi slipper for matematik. Heldigvis, ler hans klassekammerat, 12-årige Mathias Fredberg Pedersen.

De to er enige om, at det med at være ordblind ikke er noget stort tema i deres dagligdag. Og det er heller ikke pinligt eller hemmeligt.

- De andre ved det godt, men det er ikke rigtigt noget, vi snakker om. Jeg tænker indimellem på det, men ikke ret tit, siger Andreas Wedderkopp og forklarer, at it-hjælpemidler betyder, at han ikke oplever de store udfordringer i hverdagen.

- Det er smart. Man kan få et program til at læse højt for en, og når man skriver, hjælper den med at foreslå ord, forklarer Mathias Fredberg Pedersen.

Og den kommunale projektleder roser også den kunstneriske del af eventugen. Ifølge Nina Kledal  har de fleste børn været begejstrede over forløbet med kunstneren Gudrun Hasle. Især når børnene sænkede forsvarsparaderne:

- Disse børn er så vant til nederlag, at de er bange for at fejle. Så er det jo nemmere at sige, at man ikke gider være med. Men når man får skabt et miljø, som Gudrun er eminent til, hvor man fjerner de sædvanlige krav, og hvor man ikke kan fejle, så blomstrer de i den grad op. Så vi er bare vildt glade for, at det kunne lade sig gøre med alle de forskellige aktørers opbakning, siger Nina Keldal.