Holstebro Kommune

Patientsikkerhed - hjælp os til at lære

subpage-img

Hver eneste dag er mange mennesker i kontakt med det danske sundhedsvæsen. For langt de fleste går det godt. Men nogle gange sker der hændelser eller fejl, hvor en borger bliver skadet eller udsat for en risiko for skade. Det er vigtigt at kende til sådanne hændelser eller fejl.

Hjælp os til at lære

Holstebro Kommune vil gerne lære af det, der går galt. Du kan som patient eller pårørende hjælpe os med at gøre det bedre ved at rapportere om fejl - en utilsigtet hændelse, som du har oplevet.

En utilsigtet hændelse er en situation, der ikke forløber som forventet.  

Det kan eksempelvis være:

  • en patient, der er udskrevet fra sygehus, som ikke får besøg om hjemmeplejen, fordi der er sket en misforståelse mellem sygehus og hjemmeplejen
  • en borger/patient, som får forkert medicin, fordi der er sket en fejl.
  • en borger falder i forbindelse med hjælp til personlig pleje på gulvet. 

Hvad kan du rapportere?

Som patient eller pårørende kan du rapportere utilsigtede hændelser, der er sket i hjemmeplejen, i en plejebolig, på et plejecenter, på sygehus, hos praktiserende læger eller andre steder i sundhedsvæsenet. 

Hvordan rapporterer du?

I boksen Læs mere, kan du læse om Patientombuddet og dine klagemuligheder. I boksen Selvbetjening finde et skema, som du kan udfylde. Vil du som borger/pårørende vide mere om hvad vi gør i Holstebro Kommune i forhold til Patientsikkerhed kan du se hvem du kan kontakte i boksen Kontakt.

Hvad sker der med rapporten?

Rapporten modtages centralt i Holstebro Kommune og du vil i den forbindelse modtage en mail som kvittering, som afslutning på din henvendelse. Efterfølgende sendes rapporten til det sted, hvor hændelsen er sket. Her bliver rapporten gennemgået med henblik på at finde ud af, hvad der er sket og hvordan vi kan lære af og forebygge lignende hændelser fremover.

 

Kontakt

Chefkonsulent

Pia Hingebjerg

Kirkestræde 11
7500 Holstebro

Tlf.: 9611 4108
pia.hingebjerg@holstebro.dk