Sundhedskort-app

  • Print
  • Forstør tekst

Bestil tid

Spring køen over og få en tid, der passer dig. Uanset om din henvendelse drejer sig om ét eller flere områder, skal du kun bestille én tid.

Bestil tid i Borgerservice

 

Den Digitale Hotline

Ring på telefon 70200000 og få hjælp til selvbetjening.

Læs mere om Den Digitale Hotline.

Den Digitale Hotline

Med Sundhedskort-appen har du dit sundhedskort nemt og sikkert lige ved hånden

Hvad er Sundhedskort-appen?

Sundhedskort-appen er et frivilligt digitalt supplement til dit fysiske sundhedskort som app på din mobil, så du altid har dit sundhedskort lige ved hånden. Du vil stadig få tilsendt et nyt sundhedskort med posten, hvis du eksempelvis flytter til en ny adresse eller skifter læge.

Med Sundhedskort-appen kan du dokumentere din ret til at modtage offentlige sundhedsydelser i Danmark på samme måde, som du kan med det fysiske sundhedskort i dag.

I Sundhedskort-appen kan du automatisk se dine børns sundhedskort frem til, at børnene er fyldt 15 år. Dine oplysninger bliver automatisk opdateret i appen, hvis du fx skifter adresse, læge eller får nyt efternavn.

Sundhedskort-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Sundhedsministeriet, Danske Regioner og KL.

Hvordan får jeg Sundhedskort-appen?

For at kunne oprette dit sundhedskort i Sundhedskort-appen skal du:

  1. have bopæl i Danmark
  2. have NemID
  3. være i sikringsgruppe 1 eller 2.

Sundhedskort-appen er ikke tilgængelig for borgere med særligt sundhedskort:

Du kan downloade Sundhedskort-appen fra den danske App Store eller Google Play på op til tre enheder.

Hjælp til at oprette dit sundhedskort i Sundhedskort-appen
Tekniske krav

Sundhedskort-appen er tilgængelig til både iPhone- og Androidtelefoner.

Af sikkerhedsmæssige årsager skal din telefon opfylde følgende krav:

  • iPhone med styresystem iOS 13 eller nyere
  • Androidtelefon med styresystem Android 8.0 (Oreo) eller nyere.

Hvordan bruger jeg Sundhedskort-appen?

Sundhedskort-appen fungerer som et gyldigt sundhedskort og bruges på samme måde som det fysiske sundhedskort.

Du kan fx bruge Sundhedskort-appen hos din egen læge, på apoteket, på hospitalet eller hos tandlægen ved at scanne stregkoden i Sundhedskort-appen på samme måde, som du i dag scanner stregkoden på dit fysiske sundhedskort.

Sundhedskort-appen er et frivilligt supplement til det fysiske sundhedskort, så du skal beholde dit fysiske sundhedskort – også efter du har downloadet appen.

I en overgangsperiode kan du opleve, at der er steder, hvor du ikke kan aflæse sundhedskortet via appen. Det kan fx være klinikker, som anvender magnetstribe-læser eller har en aflæser, som ikke kan aflæse mobilskærme.

Derfor er det en god idé, at du medbringer dit fysiske sundhedskort, hvis du er i tvivl om aflæseren hos fx din læge kan aflæse sundhedskortet via appen.

Hvor kan jeg få hjælp?

Hvis du har behov for hjælp eller har spørgsmål til Sundhedskort-appen, kan du kontakte supporten:

Supporten kan kontaktes på:
  • Telefon: 33 98 00 91
  • E-mail: sundhedskortapp@borger.dk

Telefontid:

  • Mandag-torsdag kl. 08:00-20:00
  • Fredag kl. 08:00-18:00.

Hvorfor skal jeg beholde mit fysiske sundhedskort?

Sundhedskort-appen er et frivilligt supplement til det fysiske sundhedskort, så du skal beholde dit fysiske sundhedskort – også efter, at du har downloadet appen.

I en overgangsperiode kan du opleve, at der er steder, hvor du ikke kan aflæse sundhedskortet via appen. Det kan fx være klinikker, som anvender magnetstribe-læser eller har en aflæser, som ikke kan aflæse mobilskærme.

Derfor er det en god idé, at du medbringer dit fysiske sundhedskort, hvis du er i tvivl om aflæseren hos fx din læge kan aflæse sundhedskortet via appen.

Sundhedskort-appen er et gyldigt sundhedskort på lige fod med det fysiske sundhedskort. Sundhedsvæsenet har derfor pligt til at modtage dig, hvis du kun har Sundhedskort-appen med.

Hvad gør jeg, hvis jeg får et nyt fysisk sundhedskort?

Du skal ikke foretage dig noget, hvis du modtager et nyt fysisk sundhedskort.

Dine oplysninger bliver automatisk opdateret i Sundhedskort-appen, hvis du fx skifter adresse, læge eller får nyt efternavn. Opdateringerne i appen forudsætter kun, at du har en aktiv internetforbindelse.

Hvordan sletter jeg mit sundhedskort i Sundhedskort-appen?

Hvis du stadig har din mobiltelefon, kan du slette dit sundhedskort inde i appen under menupunktet "Slet Sundhedskort-appen".

Hvis du mister din mobiltelefon eller har udlånt din mobiltelefon til en anden, kan du slette din Sundhedskort-app ved at benytte dig af selvbetjeningsløsningen "Administrer din Sundhedskort-app".

Alt hvad du skal gøre er at klikke på Start og logge ind med dit NemID.

Dødsfald

Ved dødsfald bliver Sundhedskort-appen automatisk registreret ugyldig 7 dage efter, at den afdøde er registreret som afdød i CPR-registeret. Du skal derfor ikke foretage dig noget for at afmelde Sundhedskort-appen ved dødsfald.

Hvilke persondata er der om mig i løsningen?

Sundhedskort-appen har ikke adgang til information om, hvor du færdes med appen, eller hvordan du bruger den. Digitaliseringsstyrelsen har kun adgang til de normale app-oplysninger fra App Store og Google Play om, hvor mange der har downloadet og installeret samt afinstalleret appen, og hvilke typer enheder, der er anvendt.

Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata i løsningen på digst.dk:

Du kan også anmode om et udtræk af de persondata, som vi opbevarer om dig i løsningen ved at benytte dig af selvbetjeningsløsningen ”Administrer din Sundhedskort-app”.

Alt du skal gøre er at klikke på Start og logge ind med dit NemID.

Hvorfor kan scanneren ikke aflæse stregkoden i Sundhedskort-appen?

I dag benytter sundhedssektoren enten 1D- eller 2D-scannere for at kunne aflæse stregkoden på sundhedskortet. Det kræver en 2D-scanner for at kunne scanne mobilskærme og aflæse stregkoden i Sundhedskort-appen.

I en overgangsperiode kan du derfor opleve, at der er steder, hvor du ikke kan aflæse sundhedskortet via appen. Det kan fx være klinikker, som anvender magnet-stribelæser eller har en 1D-scanner, som ikke kan aflæse mobilskærme.

Derfor er det en god idé, at du medbringer dit fysiske sundhedskort, hvis du er i tvivl om aflæseren hos fx din læge kan aflæse sundhedskortet via appen.

Sundhedskort-appen er et gyldigt sundhedskort på lige fod med det fysiske sundhedskort. Sundhedsvæsenet har derfor pligt til at modtage dig, hvis du kun har Sundhedskort-appen med.

Hvad gør jeg, hvis mine oplysninger i Sundhedskort-appen er forkerte?

Oplysninger der vises i Sundhedskort-appen stammer fra flere forskellige datakilder. Derfor kan der være flere årsager til, hvorfor dine oplysninger er forkerte.

Vi anbefaler derfor, at du kontakter supporten. Supporten kan kontaktes på:

  • Telefon: 33 98 00 91
  • E-mail: sundhedskortapp@borger.dk

Telefontid:

  • Mandag-torsdag kl. 08:00-20:00
  • Fredag kl. 08:00-18:00.

Alternativt kan du kontakte borgerservice i din bopælskommune, hvis du oplever en eller flere af følgende fejl:

  • fejl i dit navn
  • fejl i din adresse
  • fejl i oplysninger om din læge
  • fejl i oplysninger om din sikringsgruppe.

Kan jeg oprette mig i Sundhedskort-appen på mere end én mobiltelefon?

Ja, du kan oprette dig i Sundhedskort-appen på op til tre enheder. Hvis du opretter Sundhedskort-appen på en fjerde enhed, bliver sundhedskortet fjernet fra din først oprettede enhed.

Du kan selv administrere, hvilke enheder du vil have Sundhedskort-appen på ved at benytte dig af selvbetjeningsløsningen ”Administrer din Sundhedskort-app”.

Alt du skal gøre er at klikke på Start og logge ind med dit NemID.

Hvorfor kan jeg ikke finde Sundhedskort-appen i App Store eller Google Play?

Sundhedskort-appen er kun tilgængelig i den danske App Store og Google Play, da appen kun kan anvendes i Danmark.

Af sikkerhedshensyn kan du heller ikke downloade Sundhedskort-appen, hvis:

  • din iPhone ikke som minimum er opdateret til styresystemet iOS 13
  • din Androidtelefon ikke som minimum er opdateret til Android 8.0 ”Oreo”
  • din mobiltelefons indbyggede sikkerhed er brudt, fordi den er ”rooted” eller ”jailbroken”.

Hvorfor kan jeg ikke bruge Sundhedskort-appen i udlandet?

Sundhedskort-appen kan ligesom det fysiske sundhedskort kun anvendes i Danmark.

Du skal bruge det blå EU-sygesikringskort, når du rejser til et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Det blå EU-sygesikringskort er et kort, der viser, at du har ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land, du rejser i.

Hvorfor kan jeg som grænsegænger ikke oprette mig i Sundhedskort-appen?

For at kunne oprette dit sundhedskort i Sundhedskort-appen kræver det, at du har bopæl i Danmark.

Sundhedskort-appen er ikke tilgængelig for borgere med særligt sundhedskort.

Det særlige sundhedskort giver dig ret til at bruge det danske sundhedsvæsen på samme vilkår som borgere, der bor i Danmark, selvom du ikke er tilmeldt det danske folkeregister. 

Hvorfor kan jeg ikke se min og min læges adresse i Sundhedskort-appen, hvis jeg har adressebeskyttelse?

Hvis din egen og din læges adresse ikke vises i Sundhedskort-appen, skyldes det, at du er registreret under adressebeskyttelse i CPR-registeret.

Hvis du har adressebeskyttelse, kan du kun se følgende oplysninger i appen:

  • stregkode der indeholder dit CPR-nummer
  • dit navn
  • dit CPR-nummer
  • din sikringsgruppe. 

Hvis du mener, at der er tale om en fejl, skal du rette henvendelse til borgerservice i din bopælskommune for at komme i kontakt med den ansvarlige for Folkeregisteret.

Hvorfor kan jeg ikke se mit barns adresse i Sundhedskort-appen?

Forældre kan ikke se deres børns adresse i Sundhedskort-appen.

Dette valg er truffet for at undgå uretmæssig adgang til barnets adresse, da der kan ske menneskelige fejl i forbindelse med registrering af adressebeskyttelse.

Børn med adressebeskyttelse

Hvis du heller ikke kan se oplysninger om dit barns læge, skyldes det, at barnet er registreret under adressebeskyttelse i CPR-registeret.

Hvis dit barn har adressebeskyttelse, kan du kun se følgende oplysninger i appen:

  • stregkode der indeholder barnets CPR-nummer
  • barnets navn
  • barnets CPR-nummer
  • barnets sikringsgruppe.

Hvis du mener, at der er tale om en fejl, skal du rette henvendelse til borgerservice i din bopælskommune for at komme i kontakt med den ansvarlige for Folkeregisteret.

Hvorfor kan jeg ikke se mit barns sundhedskort i Sundhedskort-appen?

For at kunne se dit barns sundhedskort i Sundhedskort-appen kræver det, at:

  • du har forældremyndighed over dit barn
  • dit barn er under 15 år
  • dit barn er registreret i CPR-registeret.

Når dit barn fylder 15 år, får dit barn selv adgang til Sundhedskort-appen med NemID. Herefter har du ikke længere adgang til dit barns sundhedskort i appen.

Hvis du mener, at der er tale om en fejl, skal du rette henvendelse til borgerservice i din bopælskommune for at komme i kontakt med den ansvarlige for Folkeregisteret.

Hvorfor skal jeg tage stilling til organdonation, når jeg downloader Sundhedskort-appen?

I dag modtager alle danskere over 15 år et donorkort sammen med deres fysiske sundhedskort.

På samme vis får du en pop-op-besked i Sundhedskort-appen med en opfordring til at registrere dine ønsker til organdonation på sundhed.dk. Du kan lukke pop-op-beskeden, hvis du har registreret dine ønsker eller ikke ønsker at registrere dine ønsker til organdonation.

Lovgivning

Sundhedskort-appen er reguleret af Sundhedsloven og bekendtgørelse om udstedelse af sundhedskort.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
borger.dk

Teksten er hentet fra borger.dk

keyboard_arrow_up