Digital Post-appen

  • Print
  • Forstør tekst

Med Digital Post-appen kan du læse post fra det offentlige på din telefon eller tablet

Hvad gør jeg, hvis jeg mister min telefon eller tablet?

Hvis din smartphone eller tablet bliver stjålet eller bortkommer, kan du spærre Digital Post-appen ved at logge på Digital Post på borger.dk. 

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med NemID/MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og dernæst på ’Digital Post-appen’.
  3. Klik på ’Gå til oversigt over enheder’.
  4. Vælg den enhed, du ønsker at spærre appen på og følg vejledningen.
Hvis du også har mistet dit NemID/MitID 

Hvis du også har mistet dit NemID/MitID, er det vigtigt, at du spærrer disse. Derefter kan du få genaktiveret NemID/MitID i borgerservice og derefter spærre Digital Post-appen. 

Hvis du har NemID/MitID på en anden enhed, end den mistede telefon, fx på en tablet eller en kodeviser, kan du nøjes med at spærre den mistede enhed. 

Du kan spærre både NemID og MitID online med dit Bruger-ID. Det gør du på NemID.nu og på MitID.dk. 

    Hvis du hverken har et aktivt NemID eller MitID, skal du i borgerservice for at få aktiveret dit NemID/MitID igen. 

    Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan finde Digital Post-appen i App Store eller Google Play?

    Digital Post-appen er tilgængelig i App Store og Google Play. 

    Kan man være flere personer om at bruge appen?

    Man kan være flere om at bruge appen. For at logge ind med en anden bruger, skal du logge ud og vælge gæstebruger. Der kan kun være én bruger i appen, der kan logge ind med pinkode og/eller Face ID/Touch ID. Det vil også være den indloggede bruger, der får notifikationer, når der er ny post.

    Gæstebrugeren er et engangslogin, og det betyder, at der ikke kan opsættes visse indstillinger for brugeren, som fx opsætning af notifikationer på telefonen/tabletten ved besked om ny post. Gæsten skal altid logge på med sit NemID/MitID. 

    Hvad gør jeg, hvis jeg får en fejlbesked om, at min telefon eller tablet er rooted/jailbroken?

    Fejlbeskeden bliver vist, fordi Digital Post-appen har registreret, at din telefon eller tablet kan være ”rooted” eller ”jailbroken”, og derfor muligvis ikke er sikker at benytte. 

    Hvis din telefon eller tablet er rooted/jailbroken betyder det, at det er muligt at installere kode uden om App Store og Google Play, og at sikkerheden derfor ikke er intakt.

    Du kan fortsat benytte Digital Post-appen, men du skal være opmærksom på, at du løber en sikkerhedsrisiko på eget ansvar. 

    Telefon eller tablet i udviklertilstand

    I visse tilfælde kan fejlbeskeden blive vist, selv om din telefon eller tablet ikke er rooted/jailbroken. Du kan fx få vist beskeden, hvis din telefon eller tablet er i udviklertilstand. 

    Hvis udviklertilstand er slået til, kan du nulstille tilstanden eller slå det fra i telefonens eller tablettens Indstillinger. 

    Hvordan nulstiller jeg appen?

    Hvis du har brug for at fjerne dine indstillinger og din bruger, kan du altid nulstille appen. Det gør du i indstillinger i menuen. Du kan altid starte forfra og oprette dig som bruger igen.

    Om Digital Post-appen

    Med den nye løsning til Digital Post, udkommer staten med en app til post fra offentlige myndigheder, så du som borger kan læse posten på mobil og tablet. Appen hedder Digital Post.  

    I Digital Post-appen kan du:

    • læse, skrive, besvare, slette og flytte din Digital Post fra offentlige myndigheder 
    • finde dine gamle Digital Post-beskeder – og selvfølgelig modtage nye
    • med få klik skifte mellem de to postkasser, hvis en anden person har givet dig læseadgang til sin Digital Post.
    • hvis du bruger dit private NemID til erhverv kan du også nemt skifte over til fx din virksomheds postkasse, eller hvis du har fået adgang til en forenings Digital Post.
    • Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen. 

    Hvordan får jeg Digital Post-appen?

    For at kunne oprette dig i Digital Post-appen kræver det, at du har NemID/MitID.

    Sådan henter du appen 

    Du kan downloade Digital Post-appen fra App Store eller Google Play Butik til din mobiltelefon eller tablet.

    Hvilke telefoner og tablets kan bruge den nye Digital Post-app?

    Digital Post-appen er tilgængelig til både iPhones og Android-telefoner samt til tablets. Din mobiltelefon skal som minimum opfylde følgende krav:

    • for iPhones gælder det, at du har en iPhone 5s eller nyere, der kører iOS 12 eller nyere.
    • for Android-telefoner gælder det, at din mobiltelefon kører Android 7 eller nyere.

    Din tablet skal som minimum opfylde følgende krav:

    • IPads skal kunne køre iOS 12 eller nyere eller iPadOS 13 eller nyere.
    • Android-tablets skal kunne køre Android 7 eller nyere.

    Hvad kan jeg i appen?

    I Digital Post-appen kan du læse din Digital Post fra offentlige myndigheder. Noget post kan besvares, og det kan du også gøre i appen. Derudover kan du videresende post, skrive ny post og organisere din post i mapper.

    Det er ikke al post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet.

    Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå, når du har åbnet beskeden i Digital Post-appen.

    Du kan ikke modtage Digital Post fra virksomheder, som fx banker og forsikringsselskaber i Digital Post-appen. Hvis du vil læse Digital Post fra virksomheder, skal du benytte e-Boks eller mit.dk. Her kan du både læse offentlig Digital Post og få post fra virksomheder som fx banker og forsikringsselskaber, der har indgået en privat aftale med selskaberne bag platformene. Det er selskabet e-Boks A/S, der står bag e-Boks, og Netcompany A/S er selskabet bag mit.dk. 

    Hvilke indstillinger har jeg i appen? 

    I appen kan du modtage push-notifikationer, så du får besked om ny post. Du sætter notifikationer op i appen ved at gå i ’Indstillinger’, som findes i menuen. 

    Flere indstillinger for Digital Post

    I Digital Post på borger.dk har du mulighed for at ændre flere indstillinger, end du kan i appen. Det gælder fx: 

    • besked om ny post på SMS eller e-mail 
    • NemSMS-servicebeskeder
    • læseadgange til din eller andres post
    • videresend post til Digital Post-modtagere
    • se og fjerne enheder, hvor du har installeret Digital Post-appen. 

    Det kræver login med NemID/MitID at komme på Digital Post på borger.dk. 

    Hvilke persondata er der om mig i appen?

    Læs om behandlingen af dine personoplysninger i Digital Post-appen:

    Læs post for andre

    I appen kan du læse post for andre, hvis du allerede har læseadgang til en andens postkasse. Du skifter postkasse ved at trykke på dit navn i indbakken.  

    Hvis du gerne vil oprette en læseadgang til en andens post, kan du anmode om læseadgang. Det gør du ved at logge på Digital Post på borger.dk, hvor du finder læseadgange i menuen.  

    Læs post for virksomheder og foreninger

    Du kan læse Digital Post til din virksomhed eller forening, hvis du plejer at logge ind med dit private NemID/MitID.

    Posten fra offentlige myndigheder kommer automatisk på alle platforme, så du vælger frit, om du vil læse den på Virk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.

    Hvis du har en virksomhed tilknyttet dit cpr-nummer, eller har du et NemID Privat til Erhverv, kan du skifte postkasse i appen og få vist din virksomheds post. Du skifter postkasse ved at trykke på dit navn i appen. 

    Hvor kan jeg få hjælp?

    Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

    Ring til supporten 

    Telefon: 33 98 00 33

    Telefontid

    • Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
    • Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00
    Skriv til supporten

    Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

    • Digital Post på borger.dk
    • Digital Post-appen
    • Eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 
    Få hjælp i borgerservice

    I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
    borger.dk

    Teksten er hentet fra borger.dk

    Den Digitale Hotline

    Kontakt hotline hvis du har problemer med en digital selvbetjeningsløsning


    phone 7020 0000


    Åbningstider

    Mandag - torsdag 8.00 - 20.00
    Fredag 8.00 - 16.00
    Søndag 16.00 - 20.00

    Lukket lørdage og helligdage.

    visibility_off visibility
    Kontakt os

    Bestil tid i Borgerservice

    X i kalenderen

    X

    keyboard_arrow_up