• Print
  • Forstør tekst

Skole og museum fremmer glæden ved godt håndværk

31. oktober 2019

Håndværkere fra Frilandsmuseet Hjerl Hede er med i undervisningen, når Naur-Sir Skole i hele uge 45 med historiske byggeteknikker afprøver håndværk og husflid i naturmaterialer. Realdania støtter projektet.

Foto fra Hjerl Hede, hvor elever fra Naur-Sir Skole sidste år besøgte frilandsmuseet og projektet "Hænder og Huse".

Der bliver målt og malet, hamret, savet og snittet, når 140 børn fra Naur-Sir Skole og Børnehus i en hel uge skifter digitale tavler og skærme ud med håndgribeligt værktøj fra dengang bedstefar var dreng.

Det gode håndværk fra tidligere tiders husflid og bygningshåndværk er nemlig en måde at vække en erhvervsfaglig interesse og skaberglæde hos eleverne. Det mener skoleleder på Naur-Sir Skole og Børnehus, Troels Lysgaard, der glæder sig til, at frilandsmuseets håndværkere rykker ind på skolen til emneugen "Hjerl Hede - Håndværk - Historie".

- Håndværksfagene har uden tvivl en stor samfundsværdi, og på Naur-Sir Skole har vi i forvejen håndværksforberedende undervisning, HFU, fra 0. klasse. Så for os er det naturligt at sætte praktisk arbejde, nysgerrighed og fordybelse højt på dagsordenen. Interessen for bygningskultur og godt håndværk er yderst relevant, uanset om du vil være håndværker, arkitekt, designer eller byggetekniker, siger Troels Lysgaard, og tilføjer:

- Denne undervisningsform stimulerer mange forskellige 'intelligenser', og det understøtter indlæringen hos eleverne. De bliver simpelthen bedre til at huske, det de lærer, når der sker i autentiske læringsmiljøer, som vi skaber sammen med Hjerl Hede.

Metoder og materialer for hænder og hoved

Samarbejdet med Hjerl Hede er del af udviklingsprojektet "Håndværk i Folkeskolen", som Nationalmuseet og Realdania står bag. Frilandsmuseet er også med i et afledt klyngesamarbejde, der hedder "Hænder og Huse". Her handler det også om at øge de unges interesse for håndværkeruddannelserne gennem arbejdet med traditionelle håndværksmetoder og bæredygtige naturmaterialer.

- Sammen med skolens lærere udvikler vi metoder og tester undervisningen som et koncept, hvor håndværkere er rollemodeller og videnspersoner. Målet er at bringe faget Håndværk og Design op på et højere niveau og øge den faglige stolthed, siger projektleder på Hjerl Hede, Nikolaj Kirk, og fortsætter:

- På Hjerl Hede arbejder vi med at formidle både den historiske og nutidige værdi af det gode håndværk, og vi har en ekstraordinær faglig ekspertise fra det traditionelle bygningshåndværk, som man ellers kun finder på erhvervsskoler.

Det er planen, at indsatsen på Naur-Sir Skole og Børnehus skal præsenteres i en rapport og på en konference næste år som udspil til en læringsmodel, som andre skoler kan bruge som inspiration i undervisningen.

Program for "Hjerl Hede-Håndværk-Historie"

Der bliver åbne værksteder på Naur-Sir Skole hele ugen, 4.- 8. november, hvor forældre og andre interesserede er velkomne til at komme forbi.

Børnehaven arbejder med lerperler, som skal brændes på bål, bager klejner og laver gammeldags bolsjer. På legepladsen bygger de en pileflethule og danser folkedans.

0.- 3. klasse vil på tværs af klassetrinnene rotere mellem forskellige stationer, hvor der er snitteværksted, rebslagning, mad over bål, slikfremstilling, spil fra gamle dage og væveværksted. Torsdag har eleverne en aktivdag med folkedanse og sanglege.

4.- 5. klasse bygger en pizzaovn, plantefarver uld, spinner garn og fremstiller skåle i ler, brændt efter gamle håndværksmæssige traditioner.

6.- 7. klasse skal bygge et overnatningsrum ud fra Pythagoras. Eleverne har i matematik beregnet målene på bygningen og skal gøre deres arbejdstegninger til virkelighed.

Ugen afsluttes fredag for alle med indvielsesfest af det nye udeområde.

Tilbage

keyboard_arrow_up