• Print
  • Forstør tekst

Turistservice koncentreres om højsæsonen

26. maj 2020

Erhvervs- og Turismeudvalget har besluttet at koncentrere indsatsen over for turisterne i Holstebro by i højsæsonen om sommeren og supplere det med online turistinformation. Derfor lukkes der ned for Holstebro Turistbureau, som siden 2016 har ligget midlertidigt på Holstebro Bibliotek.

Foto: Det bliver her i Det Gamle Rådhus og ved byens kendte vartegn, at turister i højsæsonen finder information og får hjælp til gode oplevelser i Holstebro og omegn.

Den personlige betjening af turister på Holstebro Bibliotek erstattes af decentral turistinformation på Det Gamle Rådhus i sommerferien, ligesom det har været tilfældet de seneste fem år.

Samtidig vil der være decentral turistinformation på Strandingsmuseum St. George i Thorsminde og Hjerl Hede ved Sevel, som er bemandet med stedernes eget personale. Det oplyses, at man ligeledes kan få turistinformation hos Feriepartner Vedersø Klit, på campingpladser, attraktioner samt overnatningssteder. I Holstebro Kommune er der også opsat 28 digitale touchskærme med turistinformation som findes hos attraktioner og overnatningssteder rundt i hele kommunen.

Turismen i Danmark er under forandring. Turismeudviklingsindsatsen koncentreres i nye destinationsselskaber, hvor Holstebro Kommune er gået sammen med Lemvig, Thisted, Jammerbugt og Hjørring Kommuner i den fælles Destination Nordvestkysten.

- Vi ønsker fortsat at servicere turisterne i Holstebro Kommune på bedste vis, og jeg er glad for, at vi kan åbne op for turistinformation på Det Gamle Rådhus igen i år. I vores område kommer turisterne fysisk om sommeren i højsæsonen, og det tilpasser vi nu vores turismeservice efter og supplerer med øget fokus på digital turistinformation, fortæller Søren Olesen, der er formand for Erhvervs- og Turismeudvalget i Holstebro Kommune.

Ændret adfærdsmønster

De seneste år har der været et faldende besøgstal på Holstebro Turistbureau, samtidig med at flere finder vej til turistinformation online.

- Vi ser et ændret adfærdsmønster. Antallet af turister i Holstebro Kommune stiger år for år. Vi har flere og flere kommercielle overnatninger. Den online gæsteservice stiger også i takt hermed. I 2019 havde vi flere besøgende på hjemmesiden end nogensinde før, og der har været en markant stigning siden 2008. Men samtidig er tallet for personlige betjeninger på turistbureauet faldende, og derfor lukker vi bureauet på biblioteket, siger Søren Olesen.

I 2018 besøgte 255.178 hjemmesiden, og i 2019 steg tallet med 41 % til 359.513 besøgende. I samme periode har der været en lille tilbagegang i personlige betjeninger på turistbureauet. I 2019 var tallet på 552, mens det i 2018 lå på 616. Tallene viser, at turisterne i Holstebro primært kommer om sommeren, og derfor koncentreres indsatsen nu om den periode.

I uge 28-32 vil der derfor være turistservice på Det Gamle Rådhus i Holstebro by. Holstebro Kommune vil sammen med det lokale guide- og ambassadørkorps igen i år varetage turistinformationen og de guidede ture rundt til kunsten.

Samtidig er der investeret i nye digitale løsninger, som skal inspirere gæsterne til oplevelser i den vestjyske natur og ved vandet. Det vil fremover fortsat være muligt at hente et udvalg af brochurer fra lokalområdet (Holstebro, Lemvig, Thisted, Jammerbugt og Hjørring kommuner, som udgør den nye turismedestination Nordvestkysten) samt fra Destination Limfjorden (Struer, Skive og Morsø kommuner) på reolerne ved indgangen til Holstebro Bibliotek.

Tilbage

keyboard_arrow_up