Anvisning af kommunale lokaler og idrætsanlæg

Her finder du information om anvisning af kommunale lokaler, gældende gebyrer og takster, udlånsregler for kommunale skoler og idrætsanlæg samt bold og baneanlæg.

Folkeoplysende foreninger godkendt af Holstebro Kommune, kan ansøge om anvisning af kommunale lokaler.

Ansøgning om anvisning foregår online via Foreningsportalen, hvor det er muligt, at se hvilke lokaler og faciliteter, der kan ansøges om og om de er ledige.

Ansøgning om anvisning foregår online via Foreningsportalen

Vigtigt:

  • Man skal være oprettet som Foreningsansvarlig eller Holdansvarlig for sin(e) forening(er) på Foreningsportalen for at kunne ansøge om et lokale.
  • Der skal søges mindst 14 dage før lokalet skal benyttes.
  • Ansøgningen skal godkendes før du er tildelt lokalet.

Klik her for at ansøge

Kommunale lokaler og idrætsanlæg

Gebyrer er udgiften for foreningen efter det kommunale tilskud er fratrukket.
Gebyrer for bevægelseslokaler er pr. time og Gebyrer for omklædningsrum er pr. medlem.

Idrætshaller

Kunstgræsbane, Idrætscenter Vest og Vestjydsk Fritidscenter

Springcenter, Idrætscenter Vest

Svømmehallen, Vestjydsk Fritidscenter

128 kr.

Thorsminde Hallen

Multihallen, Sdr. Nissum

Multisal, Vestjydsk Fritidscenter

Minihal, Vemb Hallen

Bevægelsessale, Idrætscenter Vest

Multirum, Idrætscenter Vest

Styrkerum, Idrætscenter Vest

Fitnessrum, Gråkjær Arena

Styrkelokale, Holstebro Svømmecenter

Minihal, Rolf Krake Skolen

Multisalen, Sønderlandsskolen

Yoga, Holstebro Idrætspark

64 kr.

Gymnastiksale

Kampsportslokale, Vestjydsk Fritidscenter

Kampsportslokale, Idrætscenter Vest

Multisalen, Halgård Skole

Multirum, Vemb Hallen

Træningslokale, Holstebro Svømmecenter

Folkeoplysendeaktivitet i Pejsestuen, Holstebro Idrætspark

Folkeoplysendeaktivitet i Mødelokaler, Idrætscenter Vest

Folkeoplysendeaktivitet i Pusterummet, Vemb Hallen

Folkeoplysendeaktivitet i Kantinen, Thorsminde Hallen

32 kr.

Omklædningsrum

Gebyr pr. medlem pr. år for udendørs brugere af kommunale idrætsanlægs omklædningsfaciliteter. 128 kr.

Holstebro Svømmecenter

Hele 50m bassin (8 baner)*/** 256 kr.
Hele 25m bassin (5 baner) 128 kr.
Varmtvandsbassin 128 kr.
Børnebassin 32 kr.
Soppebassin 32 kr.
Loungepool 16 kr.

*Ønskes 50% af vandarealet kan det bookes enten som 4 hele baner eller som den dybe eller den lave ende.
**Ønskes 25% af vandarealet kan det bookes enten som halvdelen af den dybe eller halvdelen af den lave ende.

Selvejende anlæg

Godkendte idrætshaller beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 456 kr.
Tilskud 72% af max. 456kr. = 328 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 128 kr.
Godkendte lethaller beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 161 kr.
Tilskud 72% af max. 161kr. = 116 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 45 kr.
Godkendte squashbaner beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 91 kr.
Tilskud 72% af max. 91 kr. = 66 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 25 kr.

 

Enkelte selvejende idrætshaller kan opkræve en større egenbetaling pr. time, men det kommunale tilskud pr. time følger de angivende maksimummer.

Til leje af lokaler i idrætshaller/fritidscentre m.v. til foreningers mødevirksomhed

kan der max. gives tilskud på 67% til et antal timer á 100 kr., der er bestemt ud fra følgende:

  1. et basistimetal på 50 timer pr. år
  2. et medlemsafhængigt, årligt timetal på yderligere 1/3 time pr. medlem for et medlemsantal mindre end 100.
  3. et medlemsafhængigt, årligt timetal på yderligere ¼ time pr. medlem for antallet af medlemmer over 100.

Til leje af omklædningsfaciliteter for udendørsbrugere ved idrætshaller/fritidscentre

kan der max. gives et tilskud svarende til 67% af et beløb på 456 kr. pr. medlem, som benytter omklædningsfaciliteterne.
For cykel- og løbeklubber dog max. 67% af et beløb på 228 kr. pr. medlem, som benytter omklædningsfaciliteter.

Til leje af fitnessfaciliteter i idrætshaller/fritidscentre

kan der gives tilskud på max. 72% af det fastsatte lejebeløbsloft på max. 73.872 kr.

Lejebeløbsloftet er fastsat til 9% af timelejen for en idrætshal i max. 1.800 timer pr. år.

Kommunale lokaler og idrætsanlæg

Gebyrer er udgiften for foreningen efter det kommunale tilskud er fratrukket.
Gebyrer for bevægelseslokaler er pr. time og Gebyrer for omklædningsrum er pr. medlem.

Idrætshaller

Kunstgræsbane, Idrætscenter Vest og Vestjydsk Fritidscenter

Springcenter, Idrætscenter Vest

Svømmehallen, Vestjydsk Fritidscenter

132 kr.

Thorsminde Hallen

Multihallen, Sdr. Nissum

Multisal, Vestjydsk Fritidscenter

Minihal, Vemb Hallen

Bevægelsessale, Idrætscenter Vest

Multirum, Idrætscenter Vest

Styrkerum, Idrætscenter Vest

Fitnessrum, Gråkjær Arena

Styrkelokale, Holstebro Svømmecenter

Minihal, Rolf Krake Skolen

Multisalen, Sønderlandsskolen

Yoga, Holstebro Idrætspark

66 kr.

Gymnastiksale

Kampsportslokale, Vestjydsk Fritidscenter

Kampsportslokale, Idrætscenter Vest

Multisalen, Halgård Skole

Multirum, Vemb Hallen

Træningslokale, Holstebro Svømmecenter

Folkeoplysendeaktivitet i Pejsestuen, Holstebro Idrætspark

Folkeoplysendeaktivitet i Mødelokaler, Idrætscenter Vest

Folkeoplysendeaktivitet i Pusterummet, Vemb Hallen

Folkeoplysendeaktivitet i Kantinen, Thorsminde Hallen

33 kr.

Omklædningsrum

Gebyr pr. medlem pr. år for udendørs brugere af kommunale idrætsanlægs omklædningsfaciliteter. 132 kr.

Holstebro Svømmecenter

Hele 50m bassin (8 baner)*/** 264 kr.
Hele 25m bassin (5 baner) 132 kr.
Varmtvandsbassin 132 kr.
Børnebassin 33 kr.
Soppebassin 33 kr.
Loungepool 17 kr.

*Ønskes 50% af vandarealet kan det bookes enten som 4 hele baner eller som den dybe eller den lave ende.
**Ønskes 25% af vandarealet kan det bookes enten som halvdelen af den dybe eller halvdelen af den lave ende.

Selvejende anlæg

Godkendte idrætshaller beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 472 kr.
Tilskud 72% af max. 472 kr. = 340 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 132 kr.
Godkendte lethaller beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 167 kr.
Tilskud 72% af max. 167 kr. = 120 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 47 kr.
Godkendte squashbaner beliggende i kommunen, max tilskud til en timeleje på 94 kr.
Tilskud 72% af max. 94 kr. = 68 kr., foreningens egenbetaling (minimum) 26 kr.

 

Enkelte selvejende idrætshaller kan opkræve en større egenbetaling pr. time, men det kommunale tilskud pr. time følger de angivende maksimummer.

Til leje af lokaler i idrætshaller/fritidscentre m.v. til foreningers mødevirksomhed

kan der max. gives tilskud på 67% til et antal timer á 100 kr., der er bestemt ud fra følgende:

  1. et basistimetal på 50 timer pr. år
  2. et medlemsafhængigt, årligt timetal på yderligere 1/3 time pr. medlem for et medlemsantal mindre end 100.
  3. et medlemsafhængigt, årligt timetal på yderligere ¼ time pr. medlem for antallet af medlemmer over 100.

Til leje af omklædningsfaciliteter for udendørsbrugere ved idrætshaller/fritidscentre

kan der max. gives et tilskud svarende til 67% af et beløb på 472 kr. pr. medlem, som benytter omklædningsfaciliteterne.
For cykel- og løbeklubber dog max. 67% af et beløb på 236 kr. pr. medlem, som benytter omklædningsfaciliteter.

Til leje af fitnessfaciliteter i idrætshaller/fritidscentre

kan der gives tilskud på max. 72% af det fastsatte lejebeløbsloft på max. 76.464 kr.

Lejebeløbsloftet er fastsat til 9% af timelejen for en idrætshal i max. 1.800 timer pr. år.

Regler og praksis for anvisning af offentlige, kommunale lokaler til Folkeoplysende foreninger

Nuværende praksis for anvisning af offentlige, kommunale lokaler og anlæg til folkeoplysende foreninger tager afsæt i Folkeoplysningslovens § 21 og 22, som beskriver efter hvilken prioritering anvisning af ledige lokaler normalt skal ske:

  1. Aktiviteter for børn og unge
  2. Folkeoplysende voksenundervisning, herunder aktiviteter i tilknytning hertil
  3. Aktiviteter for voksne

Bemærk: Ved anvisning af lokaler, der er særligt egnede til folkeoplysende virksomhed for handicappede, skal anvisning til sådan virksomhed dog normalt ske før anden anvisning.

Fordelingsudvalget, som består af Kultur og Fritid og en repræsentant for Holstebro Idrætsråd foretager lokalefordelingen for sæsonbookinger.

Det tilstræbes, at kommunens lokaler udnyttes optimalt gennem entydige udlånsregler.

Ansøgning om indendørsbevægelseslokaler

Der kan ansøges i om lokaler i sæsoner, som hvert år løber fra 1. juli til og med 30. juni.

Der kan ansøges om lokaler i to perioder:

  1. Sæsonbooking
  2. Resterende ledige tider

Alle ansøgninger sker online via Holstebro Kommunes Foreningsportal

Møder I udfordringer i ansøgningen, kan I kontakte Kultur og Fritid på 9611 7534.

Stævner, turneringer, enkeltarrangementer m.m. i haller, svømmehaller og gymnastiksale

Ansøgningsfrist for stævner, turneringer m.m. er senest 14 dage før stævnet.

Ledige tider findes på Foreningsportalen. Bemærk, at du skal være logget ind for at kunne se og ansøge om ledige tider.

Du kan også kontakte enten halinspektørerne på de enkelte idrætsanlæg eller Kultur og Fritid på Fritidsafdelingen@holstebro.dk.

Husk altid at kontakte halinspektøren/teknisk serviceleder med praktiske oplysninger om starttidspunkt, sluttidspunkt, det forventede antal personer osv. senest 7 dage før stævnet.

Husk at reklamer skal godkendes af halinspektør eller Kultur og Fritid.

Aflysninger af tildelte tider

Ved aflysning af tildelt tid skal Kultur og Fritid eller halinspektørerne kontaktes straks og senest 14 dage før aflysningen.

Hvis kommunen bliver nødt til at aflyse, vil der blive sendt skriftlig meddelelse herom, normalt senest 14 dage før aflysningen.

Der vil altid i idrætshallerne være ophængt skrivelser med aflysningsdage samt andre meddelelser, som ledere/trænere bedes meddele deres medlemmer.

Ansøgning om udendørsanlæg

Ansøgning om brug af udendørsanlæg indsendes til Fritidsafdelingen senest 15. januar. Klubber ansøger kun, hvis der er ændringer i forhold til året før.

Nye klubber søger når klubben godkendes i Kultur og Fritid.

I forårs- og efterårsperioden kan der være arealer, der ikke må anvendes - afhængigt af vejret. Meddelelser om de enkelte forhold vil blive oplyst.

Der kan søges tilskud til afholdelse af udgifter til opkridtning i forbindelse med skole/lejre og større stævner. Ansøgning sendes til Thomas Odgaard, Trafik og Park på thomas.odgaard@holstebro.dk.

Holstebro Friluftsbad og Mejrup Friluftsbad

Foreninger, der ønsker at anvende friluftsbadene, kan ansøge om tid direkte til friluftsbadene.

Lokalegebyr

Tilskudsberettigede foreninger betaler en gebyrpris for lån af bevægelseslokaler. Gebyrprisen er foreningernes egenbetaling og prisen er fratrukket det kommunale lokaletilskud.

Lokaler til undervisningsbrug for tilskudsberettigede foreninger, voksenundervisning m.fl. ansøges om på Foreningsportalen og anvises/tildeles uden gebyrer.

Generelle regler

Hvis ikke andet fremgår af fordelingen, er den tildelte tid i lokalet inklusiv tid til opsætning og nedtagning af redskaber. Foreninger forestår selv optagning og nedtagning af redskaber. Der kan benyttes omklædnings/baderum lige før og efter træning.

Skoler, Skolehaller og Gymnastiksale er lukket i skolernes ferier og fridage. Se gældende ferier og fridage her

Forstærkeranlæg

Der findes forskellige forstærkeranlæg i hallerne. Anlæggene kan lånes ved bestilling ved halinspektøren. På skolerne bestilles ved den tekniske serviceleder.

Det er ikke tilladt at foretage ændringer og lignende i hallens/skolernes forstærkeranlæg. Eget anlæg må medbringes.

Defekt inventar bedes meddelt halinspektøren/teknisk serviceleder hurtigst muligt.

Mødelokaler

Mødelokaler i hallerne skal bestilles ved de respektive halinspektører.

Mødelokaler og andre lokaler på skoler skal bestilles via Foreningsportalen

Ansøgning om mødelokaler skal være fremsendt senest 14 dage før arrangementet.

Der må ikke uden forudgående godkendelse fra Kultur og Fritid, medbringes øl, spiritus og madvarer i de nævnte lokaler.

Cafeteria

På Idrætsanlæggene er der cafeteria. Kontakt halinspektøren for aftaler vedr. forplejning.

Retningslinjer for reklamer

Der må ikke opsættes permanente reklamer på de kommunale idrætsanlæg uden særlig tilladelse.

Der kan ved ansøgning til Kultur og Fritid gives tilladelse til midlertidige reklamer ved stævner og turneringer med lokale arrangører. Ved arrangementer, hvor arrangørerne ikke er lokale, skal der træffes særlige aftaler i hvert enkelt tilfælde mellem den pågældende arrangør og Holstebro Kommune. De midlertidige reklamer skal godkendes af Kultur og Fritid.

Alkoholpolitik på kommunale idrætsanlæg

Regler for indtagelse af øl, vin og spiritus på kommunale idrætsanlæg i Holstebro Kommune:

  1. Øl, vin og spiritus må ikke medbringes
  2. Kantinen må servere øl for enkeltpersoner over 18 år, der henvender sig ved disken
  3. Kantinen må servere øl, vin og spiritus for sluttede selskaber

Ordensregler for Holstebro Kommunes lokaler

  1. Ved al benyttelse af lokaler og idrætsanlæg skal der være en ansvarlig leder tilstede
  2. Betrædelse af idrætsgulve i haller/sale er kun tilladt i indendørs sportsfodtøj
  3. Faciliteterne må kun benyttes til de ansøgte formål
  4. Tavler og skiltes anvisninger/påbud skal følges
  5. Færdsel i cafeteria/mødelokaler/øvrige lokaler er ikke tilladt i fodboldstøvler/sko og snavset sportstøj
  6. Støjende og ødelæggende adfærd medfører bortvisning
  7. Boldspil op ad vægge er ikke tilladt
  8. Ved skader på bygninger, inventar etc. rettes henvendelse til halinspektør/ teknisk serviceleder
  9. I hallerne skal faciliteterne forlades senest 20 min. efter sidste tildelingsperiode
  10. Lokaler på skoler skal være forladt kl. 22.00 på hverdage
  11. Lokalerne efterlades med møbler m.m. på samme pladser som ved overtagelse
  12. Brug af harpiks eller andre klæbemidler i forbindelse med håndbold skal aftales med halinspektøren.
    Overtrædes forbuddet: Vil det medføre krav til den ansvarlige forening/ arrangør om udgift til ekstra rengøring på 500,- kr. Ved gentagelsestilfælde kan foreningen fratages de tildelte tider
  13. Ekstra udgifter i forbindelse med udløst alarm eller rekvirering af teknisk assistance pålægges foreningen

Styrketræningslokale på Idrætscenter Vest

Lån af dette lokale sker ved online booking. Styrketræningslokalet kan kun bruges af de foreninger som er tilknyttet til idrætsanlægget.

Regler for svømmeanlæg

Politibekendtgørelse vedrørende badesikkerheden ved offentlige badeanstalter, badeanlæg og lignende i Holstebro Politikreds er gældende for foreningerne.

Alle foreninger og klubber der låner svømmeanlæg i Holstebro Kommune skal benytte livreddere, der har bestået bassinprøven for det pågældende anlæg.

De på stedet vedtagne regler for god hygiejne skal overholdes.

I øvrigt skal følgende regler altid overholdes:

  1. Personer med fodvorter eller fodsvamp må kun benytte badeanlægget, såfremt de er under lægebehandling for den pågældende sygdom
  2. Personer, der lider af andre smitsomme sygdomme (diarrésygdomme, forkølelse, ondt i halsen, ørebetændelse og betændelse i huden) må ikke anvende badeanlægget
  3. Personer med smitsom gulsot (hepatitis) skal være erklæret raske af den behandlede læge, før badning kan tillades
  4. Toilet skal benyttes inden afvaskning
  5. Anvendelse af badebassiner må kun finde sted efter omhyggelig indsæbning af hele kroppen og efterfølgende brusebad. Anvendte sololier o. lign. skal på samme måde afvaskes før badning i bassin
  6. Anvendt badebeklædning skal være ren
  7. Udendørs fodtøj må kun bruges på de dertil beregnede områder

Mål, net og ønsker

Holstebro kommune sikrer at der på hvert stadion er et passende antal mål.

Hvis der ønskes flere mål, så send en mail til Jon Aaes på jon.aaes@holstebro.dk.

Ved ødelagte net som ikke umiddelbart kan repareres, kan nye bestilles ved Idrætsadministrationen, vest@holstebro.dk. Klubberne skal selv sætte nye net i.

Overskydende mål

Vi vil prøve at få samlet de mål ind, der ikke bliver brugt. Derefter kan målene udleveres til klubber der mangler. Har din klub overskydende mål, så send en mail til vest@holstebro.dk.

Flytning af mål

Såfremt klubberne skal bruge ekstra mål, kan disse lånes fra kommunens andre anlæg, men klubberne skal selv betale for flytning af mål.

Lån af mål aftales med idrætsadministrationen, tlf. 96 11 69 61, vest@holstebro.dk.

Flytning kan bestilles hos firmaet Kaj Bech tlf. 22 70 88 14 (husk at aftale en pris med dem inden flytning af mål)

Græsklipning

Kaj Bech er ansvarlig for almindelig vedligeholdelse af boldbaner, græsklipning mv.
Klubben skal selv sørge for at få flyttet de små 3 mands mål, ellers bliver der ikke slået græs, der hvor de står.

Opleves problemer med banerne, skal Thomas Odgaard, Trafik og Park, tm@holstebro.dk kontaktes med CC mail til fritidsafdelingen@holstebro.dk.

Et stort ønske fra Kaj Bech er at, hver klub skal indsende navn og mobilnummer på den kontaktansvarlige i klubben for banerne til idrætsadministrationen.

Opkridtning

Afsætning og opkridtning af boldbaner udføres af Kaj Bech. Der foretages afsætning to gange pr. sæson. 1 gang i foråret og 1 gang i efteråret. Kaj Bech vedligeholder opkridtning i hele spilleperioden. Klubberne betaler selv for denne service, som bliver opkrævet fra kultur- og fritidsforvaltningen.

Pris for opkridtning:

  • 11 mandsbane: kr. 3.400,- pr. år
  • 7 mandsbane: kr. 1.700,- pr. år
  • 5&3 mandsbane: kr. 800,- pr. år

Alle foreninger i tidligere Ulfborg-Vemb Kommune har ønsket at foretage opkridtning selv. I forbindelse med genopkridtning skal banerne flyttes – i det omfang det er muligt – af hensyn til slid.

Bestilling af idrætsanlæg til stævner mv.

  1. Booking af banerne bestilles ved halinspektøren.
  2. Der sendes en mail til Thomas Odgaard, Trafik og Park, tm@holstebro.dk
  3. Hvor der bestilles: antal baner, størrelse, placering, opkridtning, antal mål, skraldespande, mv. Der tages i samme omgang stilling til, hvad der skal udføres af entreprenøren og hvad klubberne selv står for. Der laves udelukkende et tilbud for de ydelser der ønskes. Arrangøren skal selv finde ud af hvorfra og hvortil evt. mål mv. skal flyttes
  4. Trafik og Park skal godkende at banerne benyttes til formålet samt eventuel opstilling af telte mv.
  5. Der kan der søges om tilskud (op til 5.000 kr.) til opkridtning mv. (Der gives kun tilskud til afholdelse af officielle stævner). Ekstra opkridtning i forbindelse med stævner må kun foretages af firmaet Kaj Bech.
  6. Trafik og Park indhenter pris fra Kaj Bech på baggrund af klubbens bestilling (punkt 3). Når klubben bekræfter tilbuddet bestiller Trafik og Park hos Kaj Bech. Holstebro kommune fremsender faktura til arrangøren på det udførte arbejde.

Tilskudsmuligheder ved afholdelse af stævner mv.

Klubberne kan søge om følgende:

  1. Sportsarrangementspuljen.
  2. Tilskud til opkridtning, flytning af mål mv.

Lysanlæg – lovpligtige ansvar

Alle foreninger skal selv betale for forbrug samt dække alle udgifter til vedligeholdelse af lysanlæg.

Foreningen er samtidig ansvarlig for, at det årlige el-sikkerhedseftersyn foretages af autoriseret elinstallatør. Dokumentation fremsendes til Holstebro Kommune.

Yderligere oplysninger fås hos: