Ældrelov

Hvad betyder det for dig?

Ny ældrelov pr. 1. juli 2025 – hvad betyder det for dig?

Den nye ældrelov træder i kraft den 1. juli 2025 og vil få betydning for ældreplejen i Holstebro Kommune.

Hvad er formålet med den nye ældrelov?

Den nye ældrelov skal sikre, at hjælpen og støtten til ældre mennesker tager udgangspunkt i den enkeltes livssituation og behov – ikke i faste ydelser.

Formålet er at give rammerne for en ældrepleje, hvor der er:

  • Fokus på din livsglæde og det, der giver mening for dig
  • Støtte til at bevare din selvhjulpenhed så længe som muligt
  • Tid og plads til omsorg, tryghed og nærvær i hverdagen

Ældreloven handler i bund og grund om, at du som borger skal opleve en mere sammenhængende og personlig hjælp – med respekt for dine ønsker og dit liv.

Hvem gælder den nye ældrelov for?

 

Ældreloven gælder for:

  • Dig, som bor i eget hjem eller i plejebolig
  • Personer, der har nået folkepensionsalderen og har behov for hjælp og støtte i hverdagen på grund af nedsat funktionsevne
  • Yngre borgere, som – uanset alder – har et behov for pleje og omsorg, der svarer til det, ældre borgere typisk har

Kort sagt:

Ældreloven handler ikke om din alder alene, men om dit behov for støtte til at leve et værdigt og meningsfuldt hverdagsliv.

Ældreloven har særligt til formål at skabe bedre rammer for følgende:

Borgerens selvbestemmelse

Selvbestemmelse er din ret til at træffe beslutninger om dit eget liv. Herunder hvordan helhedsplejen leveres i overensstemmelse med dine mål, ønsker og behov.

Tillid til den enkelte medarbejder og borgernær ledelse

Der er tillid til, at medarbejderen kan træffe beslutning og tage ansvar i det daglige møde med dig. Dette tilvejebringes ved en tæt og kontinuerlig støtte fra medarbejderens nærmeste leder.

Et tæt samspil med pårørende, civilsamfund og lokale fællesskaber

Medarbejderne skal inddrage dine pårørende og dit netværk for at understøtte helhedsplejen og sikre din selvbestemmelse.

Helhedspleje dækker over tre typer af hjælp:

  • Personlig hjælp og pleje – fx støtte til bad, påklædning og toiletbesøg
  • Praktisk hjælp i hjemmet – fx rengøring, tøjvask og indkøb
  • Genoptræning – hvis man har fået nedsat funktionsevne pga. sygdom, men ikke har været indlagt på hospital

Helhedsplejen skal leveres af én samlet leverandør, som kan tilbyde alle tre typer af hjælp. Det gælder både for kommunen og for private leverandører.

Indholdet i helhedsplejen svarer til de indsatser, man får visiteret efter kommunens serviceramme – det vil sige den hjælp, kommunen vurderer, man har behov for.

I Holstebro Kommune leveres helhedspleje af:

  • Holstebro Kommunes Hjemmepleje
  • Privathjælpen

Selvbestemmelse handler om, at du har mulighed for at træffe beslutninger om dit eget liv – også når du har brug for hjælp i hverdagen.

Det betyder blandt andet:

  • At du bliver lyttet til og taget med på råd, når hjælpen planlægges
  • At dine ønsker, vaner og rutiner bliver respekteret
  • At du har indflydelse på, hvad der er vigtigt for dig – i din hverdag og i dit hjem
  • At hjælpen tilpasses dig, i stedet for at du skal tilpasse dig hjælpen

Vi ved, at alle mennesker er forskellige – og derfor skal din støtte tage udgangspunkt i det, der giver mening for dig.

Det handler om at bevare friheden til at leve livet på din måde – også når du har brug for pleje og omsorg.

Som udgangspunkt startes op med visitation efter den nye Ældrelov i løbet af efteråret 2025. Det har Holstebro Kommunes Social- og Sundhedsudvalg besluttet for at sikre en tryg og ordentlig overgang.

Det skyldes bl.a.:

  • At vi ønsker høj patientsikkerhed og kvalitet i overgangen
  • At vi skal have vores IT-systemer og dokumentation helt klar
  • At medarbejdere og ledere skal have mulighed for oplæring i nye arbejdsgange
  • At tværfagligt samarbejde og organisering skal være på plads, før vi starter op

Fra starten af 2026 og det næste halvandet år forventes alle borgere i Holstebro Kommune at blive revisiteret ift. Ældreloven. Det betyder, at vi sammen med dig kigger på om din nuværende hjælp fortsat matcher dine behov.

  • Revisitationen sker løbende i forbindelse med at vi i forvejen har kontakt til dig.
  • Hjælpen ændres ikke automatisk, men justeres om nødvendigt i tæt samarbejde med dig som borger.
  • Du vil modtage et nyt afgørelsesbrev ifm. revisitationen.

Din hjælp ændres ikke pr. 1. juli

Du får stadig samme hjælp – men den leveres mere sammenhængende

Du skal ikke søge og får ingen nye afgørelser

Du vil blive kontaktet af Visitationen fra starten af 2026 og det næste halvandet år, hvor vi sammen med dig kigger på om din nuværende hjælp fortsat matcher dine behov.

Ændringer sker gradvist og i dialog med dig

Du bliver involveret i planlægningen af eget forløb med fokus på dine ønsker, resurser og værdighed.

Med den nye Ældrelov vil selve visitationsprocessen fortsat ligne den, vi kender i dag – du bliver stadig kontaktet og vurderet af en visitator.

Det nye er, at du ikke længere visiteres til en række faste enkeltydelser, som fx rengøring eller bad på bestemte dage. I stedet bliver du tilknyttet et samlet pleje- og omsorgsforløb, som dækker dine samlede behov for støtte og hjælp.

Hvordan hjælpen konkret tilrettelægges i din hverdag aftales i dialog mellem dig og dit faste team i hjemmeplejen (og eventuelt dine pårørende).

Animationsfilm

Køge Kommune har udlånt en animationsfilm vedr. Ældreloven- "En infofilm om Ældreloven til borgere" - Se den her: 

Infofilm - Ældrelov

 

Model for pleje- og omsorgsforløb

Model for pleje- og omsorgsforløb 

Modellen nedenfor viser de forslåede pleje- og omsorgsforløb. Modellen er opbygget med en trinvis stigning, hvor de lodrette søjler illustrerer, hvordan behovet for hjælp og støtte er mindst ved første forløb (Pleje- og omsorgsforløb 1) og størst ved det sidste (Pleje- og omsorgsforløb 4).

De vandrette søjler illustrerer, at uddelegerede sygeplejeindsatser, træning og rehabilitering, samt hjælp til rengøring tilbydes som supplement til det pleje- og omsorgsforløb borgeren er bevilliget. Dette ud fra en vurdering af borgerens behov for hjælp og støtte til disse indsatser.

Faglige metoder til afklaring og vurdering 

Når en borger henvender sig med behov for hjælp, skal der foretages en individuel vurdering af borgerens ressourcer og behov.

Til denne vurdering anvendes Funktionsevnevurdering og Skrøbelighedsscore som faglige metoder.

Den samlede vurdering foretages af visitationen med baggrund i dialogen med borgeren og den samlede faglige vurdering af borgerens funktionsniveau.

Visitation tildeler herefter et pleje- og omsorgsforløb til den enkelte borger.

Social og Sundhed

Myndighed Hjemmehjælp og boliger

mail visitation@holstebro.dk
phone 96114950

Thorsvej 63
7500 Holstebro

Telefontid mandag til fredag:

Visitator kan træffes fra kl. 08.30 - 09.30 og administration fra kl. 09.30 til 11.30.