Idræts- og fritidspolitikker
Her kan du læse Folkeoplysningspolitikken og Idræts- og Motionspolitikken for Holstebro Kommune.
Borgerne i kommune er aktive medborgere, som tager ansvar for og bidrager til udviklingen af lokalsamfundet og hinanden ved at:
- Tage aktiv del i foreningslivet.
- Have udsyn og lyst til fortsat læring i hele livet.
- Deltage aktivt i samfundsdebatten.
Vi vil med vores folkeoplysningspolitik sikre rammerne for et stærkt, mangfoldigt og identitetsskabende foreningsliv, som skaber mulighed for at danne fællesskaber og sammenhængskraft lokalt.
Herved understøttes de igangværende aktiviteter samt den nytænkning og kreativitet, der udspringer af det folkeoplysende arbejde.
Folkeoplysningspolitikken - Vision og Mål
Vision
Borgerne i Holstebro Kommune er aktive medborgere, som tager ansvar for og bidrager positivt til udviklingen af lokalsamfundet og hinanden ved at:
- Tage aktiv del i foreningslivet.
- Have udsyn og lyst til fortsat læring i hele livet.
- Deltage aktivt i samfundsdebatten.
En velfungerende fri folkeoplysende virksomhed er helt central i forhold til at opfylde visionen.
Mål
Holstebro Kommune vil med sin folkeoplysningspolitik sikre rammerne for et stærkt, mangfoldigt og identitetsskabende foreningsliv , som skaber mulighed for at danne fællesskaber og sammenhængskraft lokalt. Herved understøttes de igangværende aktiviteter samt den nytænkning og kreativitet, der udspringer af det folkeoplysende arbejde.
Den frie folkeoplysende virksomhed i Holstebro Kommune skal:
- Sikre rammerne for, at borgere uanset alder og baggrund kan møde hinanden og skabe relationer på baggrund af fælles interesse.
- Spille en rolle i forhold til at fremme børns og unges demokratiforståelse ved at præsentere dem for og engagere dem i foreningslivet, hvor dialog, frivilligt engagement og ansvar er påkrævet.
- Via voksenundervisningen understøtte det aktive medborgerskab i befolkningen og søge at fastholde og skabe engagement, udsyn og lyst til dialog.
Den folkeoplysende virksomhed i Holstebro Kommune skal:
- Være kendetegnet ved mangfoldighed, kontinuitet og samarbejde på tværs.
- Have tilbud der retter sig mod alle grupper af borgere.
- Være med til at understøtte de af kommunens indsatsområder, som relatere sig til folkeoplysningsområdet. Dette kan ske gennem tilskud fra eksempelvis udviklingspuljen eller indgåelse af partnerskaber.
Folkeoplysningspolitikken - Rammer
Byrådet er ifølge folkeoplysningslovens § 2 forpligtet til at sikre rammerne for, at børn, unge og voksne kan etablere og tage del i den frie folkeoplysende virksomhed.
Økonomi
Udvalget for Kultur og Fritid afsætter hvert år et budget til folkeoplysningsområdet. Budgettet indeholder:
- Folkeoplysende voksenundervisning
- Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
- Lokaletilskud
- Fritidsaktiviteter uden for folkeoplysningsloven
- Udviklingspuljen
Udvalget for Kultur og Fritid kan endvidere beslutte, at der gives forhøjet tilskud til særlige aktivitetsformer og personer med særlige behov, og at der ydes særlige tilskud til indgåelse af partnerskaber om løsning af konkrete opgaver.
Administration vedrørende tilskud og fordeling af puljemidler varetages af Fritidsafdelingen, Kultur og Fritidsforvaltningen.
De nærmere regler for tilskud, ansøgningsfrister, retningslinjer vedr. regnskaber m.v. fremgår af Tilskudsfolderen og Retningslinjer for tilskud til voksenundervisning for Holstebro Kommune.
Fysiske rammer
Holstebro Kommune vil arbejde for, at der er faciliteter i en god kvalitet til rådighed for foreninger, aftenskoler m.v. til den frie folkeoplysende virksomhed. Holstebro Kommune vil løbende arbejde på at optimere de kommunale lokaler og udnyttelsen heraf. I de tilfælde, hvor kommunen ikke kan anvise egnede lokaler, kan der ydes tilskud til leje af private lokaler.
Fordeling af lokaler i forbindelse med sæsonbooking varetages af et Lokalefordelingsudvalg og repræsentanter for Fritidsafdelingen.
Holstebro Kommune ønsker endvidere, at lokaler og faciliteter kommer flest borgere til gavn. Der vil derfor blive arbejdet for at sikre nemmere adgang til at booke ledige lokaler og faciliteter digitalt.
De nærmere regler for lokaleanvisning m.v. fremgår af Udlånsregler for kommunale haller og idrætsanlæg for Holstebro Kommune.
Folkeoplysende virksomhed for alle
Holstebro Kommune har et mål om, at folkeoplysende virksomhed skal være for alle, hvilket også gælder for udsatte grupper af borgere.
Folkeoplysende foreninger kan søge Udvalget for Kultur og Fritid om at benytte muligheden for at fravige kravet om deltagerbetaling, såfremt dette skønnes relevant for den pågældende forening i forhold til at nå udsatte grupper af borgere.
Aftenskoleområdet kan tillige søge Udvalget for Kultur og Fritid om at benytte sig af muligheden for oprettelsen af lukkede hold, såfremt formålet er at få introduceret og inddraget udsatte grupper af borgere.
Partnerskaber
Holstebro Kommune har særligt inden for sundhedsområdet indgået partnerskaber med foreninger om iværksættelsen af både forebyggende indsatser og rådgivning.
Holstebro Kommune betragter de folkeoplysende aktører som ressourcestærke aktører og vil i det omfang, det giver udbytte for begge parter, gerne indgå i en dialog med de folkeoplysende aktører om muligheden for at danne partnerskab i forhold til at løse nogle af de opgaver, der normalt ligger inden for kommunens regi.
Holstebro Kommune tror på, at der ved at samarbejde på tværs af sektorer kan skabes gode synergieffekter og nyskabende projekter til gavn for borgerne.
Folkeoplysningspolitikken - Udviklingspuljen
Udvalget for Kultur og Fritid afsætter hvert år ressourcer til en udviklingspulje. Udviklingspuljen kan søges af alle aktører inden for den folkeoplysende virksomhed og er dermed tilgængelig for både foreninger, voksenundervisningsområdet og de selvorganiserede grupper.
Formålet med den samlede udviklingspulje er at give tilskud til udviklingsarbejde i forbindelse med organiseringsformer, initiativer, foreninger eller projekter med et folkeoplysende sigte.
Udviklingspuljen giver derved råderum i forhold til, over en periode, at understøtte særlige indsatsområder, have fokus på nye målgrupper til den folkeoplysende virksomhed, udvikling af nye partnerskaber på tværs af områder, skæve ideer eller andet, der generelt kan være med til at udvikle området.
Holstebro Kommune ønsker med udviklingspuljen at sikre, at der er ressourcer og råderum til udviklingsarbejde samtidig med, at de folkeoplysende aktører oplever kontinuitet og gennemskuelighed på området i forhold til driften af deres virke.
I forbindelse med den årlige fastsættelse af beløbets størrelse tager Udvalget for Kultur og Fritid stilling til, om dele af udviklingspuljen skal benyttes til særlige indsatsområder i det kommende budgetår, og hvordan fordelingen i øvrigt skal være mellem de 4 eksisterende puljer:
- Pulje til sportsarrangementer
- Incitamentspuljen
- Leder- og instruktøruddannelsen
- Pulje til implementering af Idræts- og motionspolitikken
Kultur og Fritidsudvalget kan tillige beslutte, at ansøgninger inden for puljerne, der kan understøtte et givent indsatsområde, skal prioriteres i forhold til andre ansøgninger.
Udviklingspuljen kan søges af alle folkeoplysende aktører. Såfremt der bevilges penge fra puljen til selvorganiserede grupper omfattes disse af folkeoplysningslovens regler for lokaleanvisning.
De nærmere regler for ansøgninger om tilskud fra udviklingspuljen fremgår af Tilskudsfolderen for Holstebro Kommune.
Folkeoplysningspolitikken - Folkeoplysningspolitikken og øvrige politikområder
Folkeoplysningspolitikken har et tæt samspil med andre politikområder, herunder motions- og idrætspolitikken, eliteidrætspolitikken og sundhedspolitikken.
Folkeoplysningsområdet udgør et vigtigt fundament for øvrige politikområder og kan samtidig være med til at understøtte og udvikle disse politikområder bl.a. ved hjælp af udviklingspuljen og mulighederne for at indgå partnerskaber med de folkeoplysende aktører om løsningen af kommunale opgaver.
Folkeoplysningspolitikken - Den folkeoplysende virksomhed - i samspil med andre aktører
De folkeoplysende aktørers tilbud har berøringsflader i forhold til andre aktører, herunder biblioteket, VUC og kommercielle udbydere af eksempelvis fitness.
Holstebro Kommune ser det som en vigtig opgave at understøtte og skabe gode vilkår og rammer for de folkeoplysende aktører, idet de sammen med andre aktører er med til at binde lokalsamfundet sammen ved at have fokus på fællesskab.
Holstebro Kommune opfordrer til, at de folkeoplysende aktører og de øvrige aktører indgår i en dialog med hinanden om, hvorledes de hver især kan understøtte og supplere hinandens tilbud, så udbuddet af tilbud til borgerne bliver så mangfoldigt og varieret som muligt.
Folkeoplysningspolitikken - Brugerinddragelse
Holstebro Kommune ønsker med folkeoplysningspolitikken at styrke dialogen mellem de folkeoplysende aktører og det politiske niveau.
Der afholdes derfor årligt et dialogmøde mellem henholdsvis Holstebro Idrætsråd, Samrådet Holstebro, Voksenundervisningsrådet og Udvalget for Kultur og Fritid. De selvorganiserede grupper og foreninger, der ikke er repræsenteret i råd, inviteres til ved repræsentation at deltage i møderne sammen med det af de 3 ovennævnte råd, der er relevant for deres område.
Derudover ønsker Fritidsafdelingen et godt samarbejde og dialog med de folkeoplysende aktører. Forvaltningen vil derfor, når det er relevant, invitere repræsentanter fra de folkeoplysende aktører ad hoc til arbejdsgrupper eller lignende i forbindelse med eksempelvis revision af tilskudsregler, udviklingsarbejde m.v. Dette gælder også de selvorganiserede grupper og foreninger, der ikke er repræsenteret i råd.
Kommunen ønsker dermed generelt at styrke brugerinddragelsen på området ved at have en løbende og konstruktiv dialog med de relevante parter, og ved at have muligheden for at inddrage dem som sparringspartnere i forbindelse med administrationens arbejde.
De 3 ovenstående råd har endvidere hørings- og udtaleret forud for vedtagelsen af:
- Ændringer i folkeoplysningspolitikken
- Kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed
- Kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed
De selvorganiserede grupper inviteres til ved repræsentation at deltage i høringerne sammen med det af de 3 ovennævnte råd, der er relevant for deres område.
Alle myndighedsopgaver varetages af Fritidsafdelingen, Kultur og Fritidsforvaltningen.
Folkeoplysningspolitikken - Evaluering
Der lægges fra lovgivers side op til, at folkeoplysningspolitikken er en levende politik, og at den løbende justeres og tilpasses de faktiske forhold i kommunen.
Evalueringerne af folkeoplysningspolitikken indbefatter således en løbende justering af politikken; både i forhold til tilpasninger inden for folkeoplysningsområdet men også i forhold til de øvrige politikker, som folkeoplysningspolitikken har berøring med.
Folkeoplysningspolitikken evalueres første gang i januar 2013. Evalueringen vil have særligt fokus på brugerinddragelsen.
Det er vigtigt at børn og unge meget tidligt får grundlagt naturlige og positive motionsvaner gennem leg, bevægelse og fysiske aktiviteter.
Alle idrætsfaciliteter ses som en fælles ressource i kommunen. Den daglige motion medtænkes derfor i kommunens udbygning og vedligeholdelse af idrætsfaciliteter, boligområder, rekreative områder, cykel- og gangstier mv.
Borgerne skal opleve breddeidrætten, som en vigtig brik i den daglige motion og ønsket om en sundere livsstil.
Gennem et varieret foreningsliv har alle mulighed for at blive en del af et socialt og forpligtigende fællesskab med mulighed for demokratisk indflydelse. Derved skabes lige muligheder og motion for alle borgere.
Idræts- og Motionspolitik - Tema 1: Motion og livsstil
Det er værdifuldt, at
- borgere i alle aldre gennem daglig motion oplever livsglæde, fællesskab og et godt helbred.
Det er målet, at
- borgere i Holstebro kommuner dyrker daglig motion svarende til sundhedsmyndighedernes anbefalinger: 60 minutters fysisk aktivitet om dagen til børn og unge og 30 minutters motion til voksne om dagen
- den daglige motion skal medtænkes i kommunens udbygning og vedligeholdelse af idrætsfaciliteter, boligområder, rekreative områder, cykel- og gangstier mv.
- understøtte nationale motionskampagner med i en forebyggende og sundhedsfremmende indsats
Derfor arbejder vi hen imod at
- alle børn i skolealderen går eller cykler til skole med respekt for afstandskriteriet
- børn og unge i institutioner og skoler hver dag aktiveres i udendørs leg og motion
- skolebørnene er ude i frikvartererne
- borgerne har let adgang til idræts- og motionsfaciliteterne
- der altid vises hensyn til gående/løbende og cyklende med sti/tunnel og broløsninger ved planlægning og udførelse af nye boligområder
- der etableres lys ”løjper” så motion kan finde sted uafhængig af tidspunkt på døgnet
- der etableres motionsvenlige legepladser i boligområderne
- idrætsfaciliteterne er indrettet og drives så de både appellerer til den foreningsbaserede og den selvorganiserede idræt og motion
- der tilbydes sund mad i hallernes cafeteriaer
- kommunen støtter kampagner og aktivitetstilbud i samarbejde med organisationer og foreninger
Det er et succeskriterium at
- flere børn går eller cykler til skole
- handlingerne indgår i institutionernes og skolernes dagligdag
- timeforbruget ud over det sæsonplanlagte øges
- dette er en del af plangrundlaget ved nye udstykninger
- antallet af motionister, der benytter sig af lys ”løjper” øges
- flere børn og unge benytter disse legepladser
- Idrætsfaciliteterne udnyttes til fysisk aktivitet af flere
- flere børn og unge gør det sunde valg
- der gennemføres kampagner og aktiviteter
Det er værdifuldt, at
- børn og unge meget tidligt får grundlagt naturlige og positive motionsvaner gennem leg, bevægelse og fysiske aktiviteter
Det er målet, at
- daglig motion bliver en integreret del af de tilbud, kommunens forvaltninger og institutioner tilbyder sine borgere og brugere
- der i samarbejde med bl.a. skolebestyrelser, foreningerne og politiet arbejdes på øget trafiksikkerhed og daglig motion til børnene i forbindelse med skolegang, fritids- og foreningsaktiviteter.
- der vil være et tæt og aktivt samarbejde mellem daginstitutioner/skoler, uddannelsesinstitutioner og foreninger om at gøre motion til livsstil hos børn og unge, hvor de naturlige motionsmuligheder udnyttes.
Derfor arbejder vi hen imod at
- institutioner og skoler er med til at give børn og unge lyst til fysisk aktivitet og til at dyrke idræt og motion
- byrummene planlægges/indrettes sådan, at børn og unge får lyst til at bruge dem til spontan idræt og motion.
- foreningerne stiller aktive til rådighed for institutioner og skoler, så nye motionsvaner og idrætter kan inspirere både børn og voksne.
- I samarbejde med foreninger udarbejder forvaltningen en oversigt over mulige kontaktpersoner.
Det er et succeskriterium at
- flere børn er i god kondition og færre er overvægtige
- børn, der dyrker idræt og motion bliver mere synlige i bybilledet
- samarbejdsrelationer og aftaler mellem foreninger, skoler og institutioner bliver mere udbredt
- at kontaktpersonerne benyttes
Det er værdifuldt, at
- der skabes lige muligheder for motion for alle
Det er målet, at
- prioritere indsatsen for de grupper, som på grund af fysiske, psykiske eller sociale handicaps ikke kan modtage tilbud om bevægelse og motion på lige vilkår med andre.
Derfor arbejder vi hen imod at
- at der sikres let adgang til nære og ældrevenlige sportsfaciliteter
- at der sikres adgang til sportsfaciliteterne for handicappede
- kommunen støtter uddannelse af handicaptrænere
Det er et succeskriterium at
- flere børn er i god kondition og færre er overvægtige
- børn, der dyrker idræt og motion bliver mere synlige i bybilledet
- samarbejdsrelationer og aftaler mellem foreninger, skoler og institutioner bliver mere udbredt
- at kontaktpersonerne benyttes
Idræts- og Motionspolitik - Tema 2: Breddeidræt
Det er værdifuldt, at
- borgerne gennem foreningerne får et socialt og forpligtigende fællesskab med mulighed for demokratisk indflydelse
Det er målet, at
- alle aktive borgere, såvel ledere som udøvere, skal føle det attraktivt og forpligtigende at være en del af breddeidrætten i Holstebro kommune
- kommunen vil fungere som en aktiv sparringspartner for idrætsforeningernes daglige arbejde for at sikre en enkel og effektiv administration
- tilstræber tilskudsregler, som prioriterer foreningsidrætten og primært børn og unge
Derfor arbejder vi hen imod
- kultur og fritidsforvaltningen understøtter foreningerne så de kan få råd og vejledning fra medarbejdere i forvaltningen (foreningsrådgiver)
- at forældre medvirker aktivt som ledere, trænere, chauffører m.v. i forbindelse med deres børns idrætsudøvelse
- foreningernes administrative forpligtelser forenkles og understøttes af forvaltningen (foreningsrådgiver)
- administrationen forenkles
- en omlægning og forenkling af de kommunale tilskud
Vi følger op ved
- foreningerne oplever Kultur- og Fritidsforvaltningen som en god inspirator og sparringspartner
- forældre finder det naturligt og attraktivt at tage del i deres børns idrætsliv
Det er værdifuldt, at
- borgerne oplever breddeidrætten som en vigtig brik i den daglige motion og ønsket om en sundere livsstil
Det er målet, at
- dialogen om sundhedsfremme med idrætscentrene og –foreninger prioriteres vedrørende sund kost, rusmiddelpolitik og røgfrie miljøer på kommunalt støttede idrætsfaciliteter
Derfor arbejder vi hen imod
- foreninger i forbindelse med stævner tilbyder sund mad til deltagerne
Vi følger op ved
- foreningerne oplever Kultur- og Fritidsforvaltningen som en god inspirator og sparringspartner
- forældre finder det naturligt og attraktivt at tage del i deres børns idrætsliv
Det er værdifuldt, at
- idrætsforeningerne varetager et socialt ansvar for at skabe lige muligheder for alle
Det er målet, at
- idrætsforeningerne indgår i et udviklende og dynamisk samarbejde med skoler og institutioner om motion til børn og unge
- samarbejde med frivillige, sociale foreninger om indsatsen
Derfor arbejder vi hen imod
- foreninger medvirker i skolernes og institutionernes emneuger om idræt
- der i skolernes ferier tilbydes børn og unge idræts aktiviteter
- skolers og institutioners legepladser gøres til åbne legesteder
- foreninger giver tilbud til fysisk og psykisk handicappede
Vi følger op ved
- foreningerne finder det naturligt at kunne bidrage til idrætsundervisningen i skolerne
- flere børn og unge benytter tilbuddet
- legepladserne benyttes af flere
- foreningerne finder det naturligt at bidrage med tilbud til fysisk og psykisk handicappede
Det er værdifuldt, at
- alle idrætsfaciliteter ses som en fælles ressource i kommunen
Det er målet, at
- der skabes grundlag for en optimal udnyttelse og anvendelse af de eksisterende idrætsanlæg, samt øvrige motionsfaciliteter på skoler og institutioner
- kommunens idrætsfaciliteter gøres tilgængelige for alle borgere, de foreningsbaserede, de selvorganiserede og de individuelle udøvere
Derfor arbejder vi hen imod
- idrætsfaciliteter er åbne for alle borgere i kommunen
- borgere og foreninger kan "selvbooke" de frie timer i kommunalt støttede haller og idrætsfaciliteter
Vi følger op ved
- flere borgere udnytter idrætsfaciliteterne til fysisk aktivitet
Kultur og Fritid
Sport og Fritid
lock Send Digital Post (borger)lock Send Digital Post (virksomhed)
mail Send sikker besked
phone 9611 7534
Kirkestræde 11
7500 Holstebro