Guide til grønne events
Praktiske råd til at planlægge events og arrangementer med omtanke for mennesker, miljø og klima.
Denne guide indeholder en samling gode råd og erfaringer til at afholde events mere bæredygtigt.
Bæredygtighed kan betyde mange ting. Nogle af rådene fokuserer på miljømæssig bæredygtighed, hvor hensyn til miljøet er det primære mål (f.eks. at vælge økologi). Andre afrådene har CO2-reduktion som det primære mål (f.eks. brug af eldrevne køretøjer). De fleste af rådene har et vist overlap og tager også hensyn til social og økonomisk bæredygtighed.
Rådene er indelt i syv temaer, som I kan læse om i fold-ud boksene.
Det er ikke en facitliste, og I kan ikke følge dem alle sammen. Brug de råd, I mener er vigtigst til at gøre en konkret forskel for mennesker, miljø og klima.
Temaerne indeholder sammendrag af de vigtigste fokuspunkter fra egne erfaringer og erfaringer fra Klimafolkemødet, Naturmødet, Aarhus Events og VisitAarhus’ arbejde med klima og bæredygtighed i eventplanlægning.
Vi opfordrer foreninger, virksomheder og andre til at bruge rådene, når I afholder events. Brug de råd der giver mest mening for jer, og giv jer selv lov til at være ambitiøse!
Jeres købekraft giver jer en magt over, hvad markedet skal tilbyde. Alene det, at I spørger ind til bæredygtige produkter, kan gøre en forskel.
- Lej, lån eller køb genbrug som udgangspunkt. Hvis et element ikke kan genbruges, kan I overveje at skifte det ud med noget, der kan.
- Brug mærkninger og certificeringer, når I køber ind og vælger samarbejdspartnere.
Forskellige mærkninger har forskellige men ofte overlappende formål. - Hvis I vil prioritere miljøhensyn, kan I fokusere på: Svanemærket, Økologimærket, Green Key, EU Ecolabel, FSC, MSC, OEKO-TEX, GOTS
- Hvis I vil prioritere klimahensyn, kan I fokusere på: Energimærket, Green Key
- Hvis I vil prioritere sociale hensyn, kan I fokusere på: Fairtrade, Svanemærket, FSC, OEKOTEX
- Lav tryk i stedet for at sælge t-shirts og andet tøj. Lej f.eks. en mobil varmepresse til at lave jeres ønskede tryk på tøj, som jeres deltagere selv medbringer. I kan også få professionelle til at gøre det. I kan evt. tilbyde deltagerne at købe tøj, som I får fra en lokal genbrugsforretning.
- Hvis I skal købe nyt, så køb i en god kvalitet, så det kan genanvendes til fremtidige events.
- Læg en plan for, hvad der skal ske med jeres materialer efterfølgende.
I kan gøre en stor forskel ved at være opmærksomme på, hvilke typer mad I serverer. Ved at følge de officielle kostråd sikrer I jer, at maden er både sund og klimavenlig. I kommer også langt ved blot at skære ned på kødet - især det røde. Plantebaseret mad er det mest klimavenlige.
- Minimer madspild. Det kan gøres ved at portionsanrette, tilbyde forskellige portionsstørrelser og sælge billige to-go poser i afslutningen af eventet. I kan også indføre tilmelding, så I ved, hvor mange I skal bestille mad til.
- Hvis I vil servere kød, så skær ned på mængden. Rødt kød (f.eks. oksekød og lammekød) er mest belastende for klimaet, mens kylling og fisk belaster langt mindre.
- Indfør at deltagere skal krydse af, hvis de behøver kød i stedet for at spise vegetarisk. Denne lille handling får flere til at overveje, om de virkelig behøver kød, og får flere til at træffe det grønne valg.
- Stil krav til jeres leverandører. F.eks. at mad og drikke skal være lokalt produceret. Spørg evt. ind til om maden kan leveres med eldrevne køretøjer.
- Gør de klimavenlige valg let tilgængelige. I kan f.eks. stille krav om, at alle madboder skal have min. 2 vegetariske eller veganske retter eller prissætte retterne efter deres klimabelastning.
- Undgå ikke-komposterbart engangsservice og engangsemballage. Bed evt. jeres deltagere om at medbringe eget service - så sparer I penge og producerer mindre affald.
Find de officielle kostråd her: Fødevarestyrelsens kostråd
Find og sammenlign drivhusgasudledningen for madvarer på hjemmesiden: denstoreklimadatabase.dk
Den nemmeste måde at håndtere affald på er ved slet ikke at producere det. Sæt fokus på at minimere jeres affald og ressourceforbrug så meget som muligt.
- Minimer mængden af affald ved at bruge genanvendelige ting. Lav evt. et forbud imod engangsservice, -merchandise og handouts som f.eks. kuglepenne, flyers mv. Benyt QR-koder i stedet for foldere og visitkort.
- Genbrug fra tidligere arrangementer og bestil kun nye ting, som kan genbruges ved fremtidige arrangementer. Lav evt. aftale med lokale genbrugsstationer og brug noget andre har smidt væk.
- Sælg ikke kildevand, men opsæt vandposter og opfordr deltagere til at medbringe egen vandflaske. Kontakt den lokale vandforsyning, som kan hjælpe med opsætning af vandposter.
- Affaldssorter og lav en plan for eftersorteringen og afhentning af affaldet. Kontakt det lokale renovationsselskab og spørg ind til mulighederne, og hvor mange fraktioner der skal affaldssorteres i.
- Lav en tydelig affaldskommunikation og involver både deltagere, medarbejdere og frivillige, så alle ved, hvordan de skal affaldssortere.
Hvis jeres event foregår i Holstebro-området, kan I kontakte forsyningsselskabet Vestforsyning A/S. De kan hjælpe jer med at sætte vandposter op.
Hvis jeres event er gratis at deltage i, kan I kontakte ressourcecentret Nomi4s, der kan hjælpe med
affaldssortering under eventet (gælder i Holstebro, Struer,
Skive og Lemvig kommuner). Tlf.: 96 10 62 40
At minimere jeres strøm- og energiforbrug er godt for både klimaet, miljøet og jeres budget. På dette område er der mange små tiltag, der i sidste ende kan gøre en stor forskel.
- Brug strøm fra kontakten og ikke generatorstrøm, da strømmen i Danmark mange steder er overvejende grøn.
- Hvis en generator er nødvendig, kan man udfase dieselgeneratorer og i stedet bruge 2G biodiesel eller andre miljøvenlige alternativer.
- Kontakt jeres energiudbyder og bed om kun at få grøn strøm til eventet.
- Byt infoskærme ud med QR-koder og skift gamle glødepærer ud med sparepærer. Overvej om den strøm, I bruger, er nødvendig, eller om den kan undværes. Mange bække små gør en stor å - og det ser godt ud på elregningen.
- Opfordr boder og artister til at tænke over deres strømforbrug og uddel evt. en præmie til dem, der har haft det mindste strømforbrug.
- Kombiner strømbesparelser og markedsføring. Ved f.eks. at kalde jeres event for mobilfrit, sparer I den strøm, som deltagerne ville have brugt på deres telefoner, og I får et mere tilstedeværende publikum. I kan eventuelt opsætte en photobooth, så deltagerne stadig kan få et minde med hjem.
Hvis jeres event foregår i Holstebro-området, kan I kontakte forsyningsselskabet Vestforsyning A/S. De tilbyder levering af grøn strøm.
Der er meget at hente på transportområdet. Både hos jer selv og ved at nudge jeres deltagere til at benytte grøn transport til og fra eventet.
- Sigt efter så meget fossilfri transport som muligt: Benyt offentlig transport, el-køretøjer, cykel og gang.
- Informer deltagerne om mulighederne for offentlig transport til og fra eventet, og hvor man kan finde information om det. Gør det nemt for dem at træffe det grønne valg - og opfordr dem til at gøre det.
- Indfør el-shuttlebus fra stationen til eventet, hvis det er relevant.
- Sørg for gode cykelparkeringsforhold og informer om el-ladestandere.
- Skær ned på parkeringsmuligheder til fossilbiler.
- Stil som krav i jeres udbud at der benyttes elbiler, og at lastbiler benytter biodiesel.
- Stil cykler til rådighed for medarbejderne/frivillige, så de kan komme rundt både før, under og efter eventet.
- Faciliter samkørsel både for jeres egne medarbejdere, frivillige og deltagere.
- Inviter oplægsholdere, der kun har korte indslag, til at medvirke på en videoforbindelse i stedet for fysisk. Hvis I har internationale gæster, kan I tilbyde CO2-kompensation f.eks. ved plantning af træer.
- Afstem eventlokation med eventuelle overnatningssteder for deltagere.
Frivillige spiller en vigtig rolle og har afgørende betydning for eksekveringen af bæredygtige tiltag.
- Klæd de frivillige godt på til at varetage de opgaver, der er forbundet med jeres bæredygtige tiltag. Oplær dem både praktisk og fagligt i koblingen mellem bæredygtighed og den pågældende opgave, de udfører.
- De frivilliges viden om, hvorfor de udfører de specifikke opgaver, bidrager til et større engagement og en lyst til at fortælle om eventets bæredygtighedsindsatser til deltagere.
Fortæl om jeres klimaambitioner! Med jeres event kan I vise, at det er muligt at gøre en forskel.
- Informer deltagerne om jeres klimaambitioner og inviter dem til at tage del i dem.
- Fortæl aktivt om, hvad I gør for klimaet. Dermed bidrager I til at normalisere klimavenlige tiltag, og samtidig er det god PR for jer som virksomhed/organisation/forening.
- Når I bruger tiltagene aktivt i jeres markedsføring, er I med til at inspirere andre events, virksomheder og personer til også at træffe mere bæredygtige valg.
HUSK!
Husk at leve op til markedsføringsloven! I må kun markedsføre jer på de tiltag, som I kan dokumentere. Hvis I er i tvivl om, hvad I må og ikke må, kan I læse en kvikguide på Forbrugerombudsmanden.dk.
At skabe bæredygtige events indebærer at tænke innovativt og udforske alternative tilgange, samtidig med at man ændrer gamle vaner.
- At ændre vaner er noget af det sværeste, vi kan sætte os for. Dette kan virke som et af de mindre vigtige trin på vejen til bæredygtig eventafholdelse, men hvis vi ikke bryder med vores gamle vaner og tankemønstre, lykkes det os aldrig at gennemføre den grønne omstilling. Vær derfor opmærksom på egen bias og beslut jer for at være åbne over for nye måder at gøre tingene på.
- Mange hjerner er mere innovative end få, så inddrag parter fra alle eventets processer. Dem der står med de konkrete arbejdsopgaver kan måske se muligheder, der er svære at få øje på som arrangør. På den måde skaber I også en øget følelse af medejerskab blandt medarbejdere/frivillige, og I vil nemmere kunne få alle med på de nye idéer.
- De simple løsninger er ofte dem, der holder længst. I behøver ikke opfinde den dybe tallerken på ny. Ofte kan man komme langt med små ændringer, og så har I overskud til at investere i større tiltag der, hvor det virkelig batter.
Tænk i merværdier:
Kan bæredygtige tiltag hjælpe jer økonomisk, praktisk, socialt?