Affald
Her finder du en række nyttige informationer om affaldshåndtering.
Nomi4s
Henvendelse om tømningsdage, manglende tømning, udskiftning af containere skal ske direkte til Nomi4s.
Tlf.: 9610 6240
Tilbud om indsamlingsordninger for mindre virksomheder
Nomi4s tilbyder nye muligheder for affaldshåndtering i virksomheder.
Virksomhederne har fået nye sorteringskrav til deres affald fra 2023. Derfor har ejerskabet bag Nomi4s Holstebro, Skive, Struer og Lemvig Kommuner besluttet at stille en ny affaldsordning til rådighed for mindre virksomheder.
Bygge– og anlægsaffald
Bygge- og anlægsaffald skal sorteres og genanvendes i størst muligt omfang.
Affaldsregulativ
Kommunens gældende affaldsregulativer for henholdsvis husholdningsaffald og erhvervsaffald.
Affaldsguide til erhverv
Holstebro kommune har i samarbejde med Nomi4s og de andre kommuner i affaldsselskabet lavet en affaldsguide til erhverv.
Husholdningsaffald
Affald fra private husstande kaldes også husholdningsaffald og dækker over dagrenovation, haveaffald, storskrald, kildesorterede affaldsfraktioner, herunder madaffald, papir, pap, metal, glas og plast.
Hvordan affaldet skal sorteres og hvilke affaldsløsninger der gælder for dig er fastlagt i Holstebro Kommunes regulativ for husholdningsaffald.
Regulativet er vedtaget af Holstebro kommunes byråd den 20. august 2019 og kan findes ved opslag i den nationale regulativ database, NSTAR.
Har du spørgsmål til tømningsdage, manglende tømning, udskiftning af containere skal du rette henvendelse til affaldsselskabet Nomi4s. Prøv evt. først selvbetjeningsløsningen på deres hjemmeside.
Du kan også finde information om priser på affaldsbeholdere, miljøgebyrer og åbningstider på genbrugspladser og meget mere på Nomi4s hjemmeside.
Affald fra erhverv
Erhvervsaffald er affald, som er frembragt af virksomheder.
Alle affaldsproducerende virksomheder har pligt til, at:
- benytte de affaldsordninger der er fastlagt i kommunens regulativ for erhvervsaffald.
- sortere deres affald.
- bortskaffe affaldet til godkendte modtagere.
Holstebro Kommunes gældende Erhvervsaffaldsregulativ, fastsætter regler for virksomheders håndtering af forbrændingsegnet og deponeringsegnet affald.
Kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald reguleres direkte af reglerne fastlagt i affaldsbekendtgørelsen.
Virksomheden skal sikre, at genanvendeligt affald kildesorteres og afleveres til genanvendelse ved en godkendt modtager. Du kan - og skal, finde en godkendt modtager og transportør til dit affald i affaldsregisteret.
Affalds- og Ressourceplan 2022-2034
Holstebro Kommune har udarbejdet en affaldsplan i samarbejde med Lemvig, Skive og Struer Kommune.
Med bred politisk opbakning blev der i juni 2020 indgået en Klimaaftale om en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. Aftalen er et led i den omfattende omstilling af det danske samfund til et mere bæredygtigt og klimaneutralt samfund.
Aftalens tre overordnede visioner er:
- at affaldskurven skal knækkes, så vi får mindre affald, mindre spild og mere genbrug
- at affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030
- at 80 pct. af dansk plast skal være udsorteret fra forbrændingen i 2030.
Den nationale plan har tre fokusområder: Biomasse, byggeri og plastik. I planen lægges der op til, at Danmark skal følge EU's mål for genanvendelse af affald frem til 2035.
Klimaaftalen indeholder en lang række initiativer med konsekvens for den kommunale affaldshåndtering, herunder nationalt krav om sortering i 10 fraktioner ved alle husstande, ens affaldspiktogrammer til alle indsamlingsordninger, samt mål om 60 pct. reel genanvendelse af det indsamlede plastikaffald fra husholdninger.
Affaldsplanen er opdelt i to dele
Målsætnings- og en planlægningsdel
Målsætnings- og planlægningsdel kort beskriver baggrunden for fremtidige initiativer og planer, som vil blive gennemført i den kommende planperiode. Mange af initiativerne består af undersøgelser som skal give grundlag for at vurdere om der skal laves ændringer i kommunens affaldsordninger.
Kortlægningsdel
Kortlægnings del opstiller status for affaldshåndteringen, som inkluderer en opgørelse af mængder og økonomi fra henholdsvis husholdninger og erhverv, udpegning af potentielle fokusområder, samt fremskrivninger af affaldsmængder og økonomi.
Gebyrblad for producentgebyr for emballageaffald for 4. kvartal 2025
Med henvisning til Miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 15 offentliggøres det fastsatte gebyr, som vedrører emballageaffald der er tildelt producenterne jf. ”Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles som emballageaffald” nr. 323 af 20. marts 2025.
Gebyrbladet er opdelt på hente- og bringeordninger og de affaldsfraktioner, der er omfattet af producentansvaret.
Almindelige husstandsbeholdere er med 2 kamre og opdelt således:
- Beholder 1: Pap/papir og plast/mad- og drikkekartoner.
- Beholder 2: Glas og metal
Ved fællesordninger, f.eks. etageejendomme og sommerhusområder, anvendes dem samme opdeling af affaldsfraktioner.
Det endelige gebyr for 4. kvartal 2025 skal, jf. ovenstående bekendtgørelse, offentliggøres senest d. 1. maj 2026.
Beløbene er opgjort i forhold til budgetter for 2025 (kr. uden moms) og er beregnet som 25% af årsbudgettet.
| Henteordninger: | §101 stk. 1. Ordningen | §101 stk. 5. Administration |
§101 stk. 6. Information |
Total for 4. kvartal 2025 |
|---|---|---|---|---|
| Papir | 52.150 | 857 | 249 | 53.256 |
| Pap | 983.408 | 16.157 | 4.695 | 1.004.260 |
| Plast | 975.123 | 15.019 | 4.367 | 994.509 |
| Mad- og drikkekartoner | 196.663 | 3.029 | 881 | 200.573 |
| Glas | 1.516.414 | 22.194 | 6.438 | 1.545.046 |
| Metal | 198.091 | 3.410 | 990 | 202.492 |
| Restaffald | 178.545 | 2.812 | 853 | 182.210 |
| 4.182.345 |
| Bringeordninger: | §101 Ordningen | §101 stk. 5. Administration |
§101 stk. 6. Information |
Total for 4. kvartal 2025 |
|---|---|---|---|---|
| Papir | 25 | - | - | 25 |
| Pap | 43.994 | 1.552 | - | 45.546 |
| Glas | 15.191 | 329 | - | 15.520 |
| Træ (indetræ) | 76.332 | 1.587 | - | 77.919 |
| Hård plast | 71.999 | 325 | - | 72.323 |
| Folie | 55.743 | 239 | - | 55.982 |
| Farligt affald | 44.097 | 97 | - | 44.194 |
| 311.508 |
Gebyrblad for producentgebyr for emballageaffald for 2026
Holstebro Kommunes producentgebyrer for 2026 har tidligere været politisk behandlet på Byrådsmødet d. 16. september 2025, med henblik på vedtagelse inden d. 01. oktober 2025.
Miljøstyrelsen har efterfølgende d. 29. september 2025 vedtaget en ny emballagebekendtgørelse, som ændrer kommunernes metode til omkostningsfordeling af producentgebyrerne for 2026 og frem.
Bekendtgørelsesændringen der er udstedt med kort varsel bevirker, at Holstebro Kommune ikke kan nå at vedtage producentgebyrerne inden d. 15. oktober 2025, hvor disse skal offentliggørelse på Kommunens hjemmeside.
Producentgebyrerne forventes dog formelt godkendt Byrådet d. 16. december 2025.
| Henteordninger: | §101 stk. 1. Ordningen | §101 stk. 5. Administration |
§101 stk. 6. Information |
Total 2026 |
|---|---|---|---|---|
| Papir | 174.051 | 1.088 | 64 | 175.203 |
| Pap | 3.282.107 | 20.520 | 1.205 | 3.303.832 |
| Plast | 5.335.342 | 33.298 | 1.956 | 5.370.595 |
| Mad- og drikkekartoner | 1.073.777 | 6.716 | 394 | 1.080.887 |
| Glas | 2.953.063 | 75.395 | 4.428 | 3.032.886 |
| Metal | 1.613.249 | 25.650 | 1.507 | 1.640.405 |
| Restaffald | 713.656 | 18.186 | 1.337 | 733.162 |
| 15.336.970 |
| Bringeordninger: | §101 Ordningen | §101 stk. 5. Administration |
§101 stk. 6. Information |
Total 2026 |
|---|---|---|---|---|
| Papir | 127 | 20 | 1 | 149 |
| Pap | 253.670 | 34.773 | 2.042 | 290.485 |
| Glas | 54.779 | 4.695 | 276 | 59.750 |
| Træ (indetræ) | 254.366 | 20.978 | 1.232 | 276.576 |
| Hård plast | 216.694 | 3.211 | 189 | 220.094 |
| Folie | 233.212 | 3.315 | 195 | 236.722 |
| Farligt affald | 187.166 | 1.708 | 100 | 188.974 |
|
1.272.750 |
||||
| Producentgebyr i alt | 16.609.720 | |||
| Boligtype | Beholdertype | Beholderkapacitet | Fraktioner | Tømmefrekvens | Antal husstande tilknyttet ordningen | Bemærkninger |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Villaer |
2-kammer | 240 liter, 60/40 opdeling | restaffald/madaffald | Hver 14. dag | 21.914 | Der er mulighed for at vælge større beholder |
| Villaer | 2-kammer | 240 liter, 50/50 opdeling | Papir og pap/plast og mdk | Hver 14. dag | 21.914 | Der overvejes at tilbyde mulighed for større beholder, da mange husstande mangler volumen |
| Villaer | 2-kammer | 240 liter, 60/40 opdeling | Metal/glas | Hver 6. uge | 21.914 | |
| Rækkehuse/fælles beboelser | 1-kammer | 660 liter | Restaffald | Hver 14. dag | 2.350 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande. Der er også mulighed for ugetømning, hvor der er mangel på plads til flere beholdere |
| Rækkehuse/fælles beboelser | 1-kammer | 660 liter | Plast og MDK | Hver 14. dag | 2.350 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande |
| Rækkehuse/fælles beboelser | 1-kammer | 660 liter | Papir og pap | Hver 14. dag | 2.350 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande |
| Rækkehuse/fælles beboelser | 1-kammer | 660 liter | Metal | Hver 6. uge | 2.350 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande |
| Rækkehuse/fælles beboelser | 1-kammer | 240 liter | Glas | Hver 6. uge | 2.350 | |
| Etageboliger | 1-kammer | 660 liter | Restaffald | Hver 14. dag | 3.632 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande. Der er mulighed for ugetømning, hvor der er mangel på plads til flere beholdere |
| Etageboliger | 1-kammer | 660 liter | Plast og MDK | Hver 14. dag | 3.632 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande. Der er mulighed for ugetømning, hvor der er mangel på plads til flere beholdere |
| Etageboliger | 1-kammer | 660 liter | Papir og pap | Hver 14. dag | 3.632 | Der benyttes også andre beholderstørrelser tilpasset antal husstande. Der er mulighed for ugetømning, hvor der er mangel på plads til flere beholdere |
| Etageboliger | 1-kammer | 240 liter | Metal | Hver 6. uge | 3.632 | Tømmefrekvens varierer |
| Etageboliger | Kube | 700 liter | Glas | Hver 6. uge | 3.632 | Tømmefrekvens varierer |
| Etageboliger | Nedgravet beholder | 5 m3 | Restaffald | Hver 14. dag | 1.757 | Der benyttes 3 m3 og 5 m3 tilpasset antal boliger |
| Etageboliger | Nedgravet beholder | 5 m3 | Plast og MDK | Hver 6. uge | 1.757 | |
| Etageboliger | Nedgravet beholder | 5 m3 | Papir og pap | Hver 4. uge | 1.757 | |
| Etageboliger | Nedgravet beholder | 5 m3 | Metal | Hver 8. uge | 1.757 | Der benyttes 3 m3 og 5 m3 tilpasset antal boliger. Enkelte 2-delte nedgravede til metal og glas. |
| Etageboliger | Nedgravet beholder | 5 m3 | Glas | Hver 10. uge | 1.757 | Der benyttes 3 m3 og 5 m3 tilpasset antal boliger. Der er også enkelte steder, hvor der er tømning hver 20. uge |
| Sommerhuse | 2-kammer | 240 liter, 60/40opdeling | Restaffald/madaffald | Hver 14. dag | 2.494 | Der tilbydes også større beholdere samt 1-kammer. Valgfrihed mellem fire forskellige tømmefrekvenser baseret på tømning hele året eller oftere tømning om sommeren og færre tømninger om vinteren. |
| Sommerhuse | 2-kammer | 240 liter, 50/50 opdeling | Plast/MDK/papir og pap | Hver 14. dag | 1.453 | |
| Sommerhuse | 2-kammer | 240 liter, 60/40 opdeling | Metal/glas | Hver 6. uge | 1.453 | |
| Sommerhuse | Nedgravet beholder | 5 m3 | Plast og MDK | Hver uge | 1.404 | Der benyttes behodlerstørrelser fra 2 m3 til 5 m3 tilpasset antal sommerhuse samt etableringsmuligheder. Tømmefrekvenser tilpasset sæson. |
| Sommerhuse | Nedgravet beholder | 5 m3 | Papir og pap | Hver uge | 1.404 | Der benyttes behodlerstørrelser fra 2 m3 til 5 m3 tilpasset antal sommerhuse samt etableringsmuligheder. Tømmefrekvenser tilpasset sæson. |
| Sommerhuse | Nedgravet beholder | 5 m3 | Metal | Hver 4. uge | 1.404 | Der benyttes behodlerstørrelser fra 2 m3 til 5 m3 tilpasset antal sommerhuse samt etableringsmuligheder. Tømmefrekvenser tilpasset sæson. |
| Sommerhuse | Nedgravet beholder | 5 m3 | Glas | Hver 4. uge | 1.404 | Der benyttes behodlerstørrelser fra 2 m3 til 5 m3 tilpasset antal sommerhuse samt etableringsmuligheder. Tømmefrekvenser tilpasset sæson. |
Opfølgning på sidste års planer for arbejdet med omkostningseffektivitet
Affaldsanalyse
Der har i 2025 været gennemført en affaldsanalyse med formål at undersøge mængder og kvalitet i affaldsbeholderne hos villaer samt etageboliger med nedgravede beholdere. Undersøgelsen har haft fokus på kvaliteten af det sorterede affald samt potentialet for at sortere yderligere emballage og madaffald ud fra restaffaldet.
Undersøgelse af fyldningsgrader
I efteråret 2022 blev der indført yderligere sortering ved husstandene i forbindelse med indførelse af sortering i ti fraktioner. Som led i analyse af de nye sorteringer har der været foretaget undersøgelse af fyldningsgraden i emballagebeholderne med henblik på vurdering af beholderstørrelser og tømmefrekvenser.
Sensorer i nedgravede beholdere
I sommerhusområder benyttes nedgravede beholdere til emballager. Der er store sæsonudsving i fyldningen af disse beholdere, og derfor er der, som et forsøg, monteret sensorer til måling af fyldningsgrader i nogle nedgravede beholdere. Fyldningsmålingerne er anvendt til at tilrette tømmefrekvenser af beholderne.
Kommende års planer for arbejdet med omkostningseffektivitet
Den gennemførte affaldsanalyse skal danne grundlag for initiativer til at forbedre kvaliteten af affaldssorteringen hos borgerne med henblik på at nedbringe mængden af restaffald til forbrænding og omkostningerne hertil, samt for at øge mængden af emballage til genanvendelse ved at flytte det fra restaffaldsbeholderen til emballagebeholderne.
Resultatet af undersøgelsen af fyldningsgrad i affaldsbeholderne til emballager skal danne grundlag for vurdering af tømmefrekvenser samt beholderstørrelser i kommende udbud på tømning af beholdere.
Der vil endvidere i det kommende år arbejdes på yderligere effektivisering af tømning af nedgravede beholdere.