Forretningsorden for Udsatterådet

2022 - 2025

§ 1. Udsatterådet i Holstebro Kommune har til formål at rådgive byrådet omkring udsatteområdet og være et samlet talerør for udsatte grupper i Kommunen

  • Stk. 2. Byrådet kan igennem Udsatterådet få adgang til erfaringer og specialviden omkring udsatteområdet og dermed få et mere kvalificeret grundlag for at træffe beslutninger på. Udsatterådet i Holstebro Kommune giver udsatte gruppe en kommunikationskanal til byrådet og kommunens administration, hvorigennem der kan rejses spørgsmål, samt bringes forslag til initiativer frem.

§ 2. Udsatterådets målgruppe er personer, som er i en udsat livssituation på grund af hjemløshed, stof-og alkoholmisbrug, sindslidelse, prostitution eller vold.

  • Stk 2. Udsatterådet kan have fokus på de grupper blandt udsatte, som er særlig sårbare eller hvortil der kan være knyttet særlige problemstillinger.

§ 3. Byrådet hører Udsatterådet omkring initiativer, der er rettet direkte mod målgruppen. Byrådet kan høre Udsatterådet omkring initiativer, som ikke er rettet direkte mod målgruppen, men hvor det alligevel vurderes at være relevant at få Udsatterådets vurdering.

  • Stk 2. Udsatterådets vurdering er vejledende og bidrager til det samlede politiske beslutningsgrundlag for byrådet.
  • Stk.3 Byrådet kan til enhver tid bede Udsatterådet om en statusbeskrivelse af rådets arbejde.

§ 4. Udsatterådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til politiske og administrative initiativer.

  • Stk.2. Udsatterådet kan ikke behandle enkeltsager. Enkeltsager kan dog danne grundlag for rådets behandling af principielle spørgsmål. Udsatterådet kan som helhed ikke fungere som bisidder eller lignende. Enkelt personer fra udsatterådet kan dog varetage rollen som bisidder. I den sammenhæng vil de optræde som privat person.

§5. Udsatterådet består af 8-12 medlemmer bosiddende eller lokalt forankret i Holstebro Kommune.

  • Stk. 2. Udsatterådet sammensættes så der sikres viden om hjemløshed, stof- og alkoholmisbrug samt sindslidelse. Det tilstræbes, at Udsatterådet desuden rummer viden om prostitution og vold.

§6. Efter indstillinger fra bruger- og interesseorganisationer i Holstebro Kommune, udpeges Udsatterådets medlemmer.

  • Stk.2. Forud for valgperioden opfordres lokale organisationer, brugere og enkeltpersoner m.v. ved offentlig annoncering til at indstille medlemmer til Udsatterådet.

§7. Udsatterådets funktionsperiode følger den kommunale valgperiode. Udsatterådet forbliver i virksomhed, indtil udpegningen af nye medlemmer af rådet har fundet sted.

  • Stk.2. Udsatterådet afholder sit konstituerende møde snarest efter udpegningen af medlemmerne.
  • Stk.3. På det konstituerende møde vælger Udsatterådet blandt sine medlemmer en formand og en næstformand.

§8. Udsatterådet afholder møde ca. 10 gange om året. Den ordinære møderække fastlægges ved Udsatterådets første møde i et kalenderår.

  • Stk.2. Herudover kan Udsatterådet afholde møde, hvis formanden finde det nødvendigt, eller hvis mindst 1/3 af rådets medlemmer ønsker det.

§9. Formanden indkalder til møde med 14 dages varsel. Dagsordenen sendes til Udsatterådets medlemmer senest en uge før mødet afholdes.

  • Stk.2. Udsatterådets medlemmer kan få optaget en sag på dagsordenen ved at sende forslaget til formanden inden udsendelsen af dagsordenen.
  • Stk.3. Hvis det kræves, kan indkaldelse til ekstraordinære møder ske med kortere varsel.
  • Stk.4. En sag , der ikke har været optaget på udkastet til dagsordenen, kan ved mødets begyndelse optages, hvis formanden finder at sagen ikke kan udsættes, eller mindst 1/3 del af rådets medlemmer ønsker det.
  • Stk.5. Et referat er godkendt, med mindre et eller flere medlemmer til det følgende møde protesterer.
  • Stk.6. Referaterne fra møderne offentliggøres på Udsatterådets hjemmeside, med mindre forhold taler for ikke at offentliggøre et enkelt referat. Referaterne sendes til medlemmerne.

§10. Udsatterådets møder er ikke offentlige.

  • Stk. 2. Udsatterådet kan beslutte, at andre personer end rådets medlemmer kan deltage i møderne, når der er behov for det.

§11. Møderne ledes af formanden, og når denne er fraværende, næstformanden. Hvis begge er fraværende, ledes møderne af den person, som Udsatterådet enes om ved stemmeflertal.

§12. Udsatterådet er beslutningsdygtigt når mindst halvdelen af rådet er til stede. Ved stemmelighed er det formandens eller mødeledernes stemme, der er afgørende. Et mindretal kan få sin opfattelse ført til rådets referat.

  • Stk.2. Udsatterådets vejledende udtalelser offentliggøres og sendes til relevante myndigheder, organisationer og personer.                              

§13. Medlemmerne af Udsatterådet samt personer, som deltager i møderne, er omfattet af forvaltningslovens regler om inhabilitet og har tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler om dette.

  • Stk.2. Et medlem, der er i tvivl om habilitet i forhold til en bestemt sag, skal forinden sagen behandles, give formanden for Udsatterådet besked.

§14. Byrådet afholder udgifterne ved Udsatterådets virksomhed, samt stiller sekretariatsmæssig bistand til rådighed.

§15. Social og Sundhed varetager sekretariatsbetjeningen af Udsatterådet.

  • Stk.2 Funktionsleder for  Dag- og servicetilbud i Center For Social Indsats fungere som sekretær for udsatterådet.
  • Stk.3. Formanden planlægger Udsatterådets møder og øvrige aktiviteter med sekretæren.

Sekretariatsbetjeningen omfatter mødeindkaldelse, dagsorden, referat, udarbejdelse og offentliggørelse af diverse materialer og praktiske forhold vedrørende planlægningen af møder og øvrige aktiviteter.

§16. Denne forretningsorden er godkendt og gældende indtil 31.12.2025

Center for Socialt Udsatte

Lene Skjøth Christensen

mail lene.skjoth.christensen@holstebro.dk
phone 96114081
smartphone 24668226