Overnatning på skoler for foreninger
Foreninger har mulighed for at overnatte på kommunens skoler, så længe overnatningen sker indenfor de fastsatte retningslinjer for udlån af kommunale lokaler, samt at de generelle betingelser for benyttelse af skoler til overnatning overholdes.
Kommunale lokaler udlånes ikke til arrangementer der:
- Ikke følger dansk lovgivning
- Har kommerciel karakter
- Har forkyndende eller hvervende karakter
- Har karakter af private fester
- Skolernes faglokaler, såsom skolekøkken, fysik o.s.v. står ikke til rådighed.
- Arrangøren stiller selv personale til rådighed såvel før som efter arrangementet til flytning af inventar m.v. i de benyttede lokaler efter pedellens nærmere anvisning.
- Arrangøren indsender senest 14 dage før arrangementets afholdelse meddelelse om midlertidig overnatning til Holstebro Kommune. Læs mere og indsend her
- Arrangøren etablerer i forbindelse med anvendelse af skolen / skolerne til midlertidig overnatning, fast vågen ronderende brandvagt i tidsrummet kl. 22.00 – 06.00.
- I hele perioden skal der være voksne ledere til stede på skolen for opretholdelse af ro og orden.
- Arrangøren træffer før benyttelsen de nødvendige aftaler om praktiske forhold med skolen og den tekniske serviceleder.
- Nogle skoler har natrengøring – andre har eftermiddagsrengøring. Arrangøren er derfor indforstået med at overtage lokalerne som de er, samt påtager sig under og efter arrangementet selv at sørge for nødvendig renholdelse, således at lokalerne efter arrangementet fremtræder i den stand, som man modtog lokalerne i.
- I forbindelse med tilbagelevering foretages en vurdering af tilsmudsningen samt fejl og mangler. Skønnes det nødvendigt med ekstra rengøring, vil regning herfor blive fremsendt til arrangøren. Aftale om vurdering af behov for ekstra rengøring, kan evt. aftales med Forenede Rengøring v/Betina Mikkelsen tlf. 4076 0291. I tilfælde af evt. ødelagt materiale vil der blive tilsendt erstatningskrav til arrangøren.
- Midlertidige eller lejlighedsvise arrangementer kræver som udgangspunkt ikke tilladelse fra Fødevarestyrelsen, men kontakt for en sikkerheds skyld Fødevarestyrelsen for at høre, om det konkrete arrangement kræver registrering eller autorisation. Fødevareafdeling Herning – tlf.: 7227 6900.
- Arrangøren er indforstået med at betale de med benyttelsen forbundne pedeludgifter. Opgørelse over udgifter vil blive fremsendt.
- Det understreges, at rygning er forbudt på skolernes områder.
- Det forventes, at der bliver holdt tilsyn/opsyn under hele arrangementet, så skolens materiel ikke bliver brugt til andet formål, end det er beregnet til, og at man, hvis man møder op på skolen under arrangementet, kan føle sig velkommen på skolen.
Ved foreningers overnatning på skoler er skolen berettiget til at opkræve et beløb til ekstra udgifter til serviceledere/servicemedarbejdere.
I forbindelse med udlånet skal skolens tekniske servicemedarbejder (pedellen) stå til rådighed i hele perioden under udlånet.
For hver time, lokalerne lånes, betales for denne rådighedsvagt.
Rådighedsvagten beregnes pr. påbegyndt halve time. Tillægget udgør 47,19 kr. pr. vagttime.
Hertil kommer den tid, der medgår ved overdragelsen (min. 1 time), aflevering (min. 1 time) og evt. tilkald under udlånet. Den medgåede tid opgøres pr. påbegyndt halve time.
Timepriser ved overdragelse, aflevering og tilkald udgør:
Mandag til Fredag kl. 18.00 eller Lørdag mellem kl. 06.00 og 12.00: Timepris 200 kr.
Fredag efter kl. 18.00, Lørdag efter kl. 12.00 eller Søndag og helligdage: Timepris 300 kr.
Ansøg om overnatning på skole ved at klikke herunder:
(OBS: Der kan kun ansøges om overnatning på 1 skole adgangen. Skal der søges om flere skoler, oprettes 1 ansøgning pr. skole)
Forældre eller skolepersonale som ønsker at benytte deres skole til overnatning, skal aftale dette direkte med skolen.
Før overnatning:
- Foreningen sender ansøgning om overnatning til skolen via den digitale formular på https://www.holstebro.dk/overnatningpåskoler.
- Skolen godkender ansøgningen og henviser til regler, retningslinjer og pedeludgifter på https://www.holstebro.dk/overnatningpåskoler.
- Ændrer sagsbehandleren til den person på skolen, som behandler ansøgningen på den oprettede sag i SBSYS med titlen "Overnatning på skole".
Efter overnatning:
- Skolen/Servicelederen udfylder "Opgørelse vedr. overnatning på kommunale anlæg.
(Find den i mappen: F:\Generel\Overnatning på skoler) - Skolen fakturerer foreningen for den pågældende opgørelse.
- Skolen sender opgørelsen til skolens tilknyttede Lønkonsulent, som varetager lønudbetalingen til den Tekniske medarbejder.
Kontaktperson ved spørgsmål vedr. overnatning på skoler:
Kultur og Fritid, Casper L. Andersen, TLF: 9611 6918.