Brian og kollegerne har regnet ud hvordan eleverne bliver bedre til matematik

21. december 2023

Børn Unge Uddannelse

Holstebro Kommune har etableret et matematiknetværk og sat gang i et treårigt projekt i alle 2. klasser for at styrke undervisningen i matematik. De foreløbige erfaringer er positive, og nu bliver indsatsen udvidet til børnehaveklasserne.

Brian Bøge Storgaarde tog initiativet til at starte et nyt matematiknetværk i Holstebro Kommune, og han er i dag kommunens matematikkoordinator.

Matematikvanskeligheder i 9. klasse giver de unge betydelige udfordringer både i forhold til at tage en uddannelse og på arbejdsmarkedet. Det viser en ny, stor undersøgelse, som VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - har gennemført for Egmont Rapporten 2023. 

Rapporten konkluderer bl.a., at det er vigtigt at opdage matematikvanskeligheder i tide, og at undervisningen i matematik bliver oplevet som spændende og relevant. Det er også vigtigt, at den enkelte matematiklærer ikke bliver efterladt alene med opgaven.

Matematikvejleder på Mejrup Skole, Brian Bøge Storgaarde, kunne ikke være mere enig. For to år siden tog han med inspiration fra et stort matematikprojekt i Aarhus Kommune - og efter god sparring med VIA - de indledende skridt til at starte et matematiknetværk i kommunen.

- Jeg kunne huske, hvordan et fireårigt projekt havde rykket ved alle Holstebroskolers tilgang til naturfag og efterfølgende opstartet et netværk. Jeg tænkte, at vi kunne gøre det samme for matematik, fortæller han.

Brian Bøge Storgaarde tog derfor kontakt til Holstebro Kommunes skole- og rådgivningschef, Peter Fogde Mikkelsen. Snart var han frikøbt halvanden dag om ugen til at være kommunal matematikkoordinator. 

Tankerne om en indsats for at styrke matematikundervisningen blev præsenteret for matematikvejlederne på kommunens skoler, og projekt matH (matematik i Holstebro) blev sat i søen ude på skolerne i begyndelsen af skoleåret 2023/24. Det er et omfattende projekt, som allerede har tiltrukket sig en del opmærksomhed - bl.a. via en større artikelserie i matematiklærernes fagblad.

Sammen om projekt matH

MatH foregår over en treårig periode, og alle skoler deltager med én vejleder og alle matematiklærere på 2. årgang - omkring 50 i alt. Indsatsen er målrettet 2. klasse, og målet er, at flere elever opnår succes med faget og dermed skaber et godt fundament for den videre udvikling af matematikkompetencerne.

Det er en del af projektet, at alle lærere i 2. klasse får et kompetenceløft og bliver klædt bedre på til at arbejde med talforståelse og regnestrategier. Projektet indebærer også et tættere samarbejde mellem lærere og matematikvejledere, og at matematikken oftere kommer ud af bøgerne og tættere på virkeligheden - gerne gennem lege og spil.

- Jeg tror, at mange af os har fået øjnene op for, hvad det egentlig er vigtigt, at eleverne lærer. Der er fx mange veje til at lære at lægge sammen. Det vigtigste er ikke, at eleverne stiller regnestykket op på en bestemt måde, men at de kan tænke smart, så de kommer frem til det rigtige resultat. Den tilgang har sat nye tanker i gang rundt omkring på skolerne, siger Brian Bøge Storgaarde, og han tilføjer:

- De foreløbige erfaringer ude på skolerne er positive. Det er lidt tidligt at sige, om projektet har flyttet noget, men vi håber, at vi i sidste ende får nogle børn, som er gladere for faget.

Frø skal sås i børnehaveklassen

Skole- og rådgivningschef Peter Fogde Mikkelsen er godt tilfreds med, at matH - med opbakning fra Børne- og Familieudvalget - er blevet en realitet.

- Projektet er vores svar på behovet for en styrket matematikindsats. Vi ønsker ikke blot at løfte elevernes faglige niveau, men også at skabe et fælles sprog og netværk blandt lærere og vejledere i kommunen, siger Peter Fogde Mikkelsen, og han fortsætter:

- Vi har gode erfaringer med at styrke danskundervisningen, hvor et lignende forløb har gjort en forskel. Med MatH ønsker vi at opnå samme succes på matematikområdet og skabe en praksisnær undervisning, der motiverer eleverne.

På baggrund af de foreløbige erfaringer er det blevet besluttet at udvide indsatsen med et kursus målrettet børnehaveklasselærerne. Kurset skal give viden om og inspiration til, hvad det er for nogle tanker, børnehaveklasselærerne skal så nogle frø til, inden børnene begynder i 1. klasse.

Tilbage

visibility_off visibility
Kontakt os

Tilmeld nyhedsbrev

Mobiltelefon med uåbnet mail

X